Direct naar artikelinhoud

Commentaar: Hoe kan een belangrijk beroep als docent zo'n lage status hebben?

Het voordeel van een loonsverhoging is dat je zeker weet dat het op de goede plek belandt, bij de leraar.

'Een maatschappij die het belangrijk vindt dat elk kind zichmaximaal kan ontplooien, zou niet mogen accepteren dat de mensen die dit mogelijk moeten maken, inmiddels dezelfde status hebben als een verzekeringsagent.'Beeld anp

Zelden zal een staking van een uurtje zoveel impact hebben gehad. Drie leraren, verenigd in PO in Actie, kregen het hele Nederlandse onderwijs plat en brachten een stevig maatschappelijk debat op gang.

De actie was goed getimed, natuurlijk, zo midden in de formatie, maar legt vooral de vinger op de zere plek. Hoe kan het dat zo'n belangrijk beroep zo'n lage status heeft? Hoe kan het dat de uitval door burn-out nergens hoger is? De belangrijkste eis: het salaris van leraren in het basisonderwijs moet gelijk worden getrokken met dat van leraren op de middelbare school.

Het salaris is niet zaligmakend voor het werkplezier, maar wel in hoge mate bepalend voor de status van een beroep. Een maatschappij die het belangrijk vindt dat elk kind zichmaximaal kan ontplooien, zou niet mogen accepteren dat de mensen die dit mogelijk moeten maken, inmiddels dezelfde status hebben als een verzekeringsagent.

Naast meer salaris moeten de leraren vooral meer vertrouwen krijgen. De onderwijswereld dreigt nu te bezwijken onder een teveel aan beleid, aan bestuurders die - om zichzelf nuttig te voelen - alles willen meten en leraren continu opzadelen met nieuwe maatregelen. De hoge uitval door burn-out kan alleen naar beneden worden gebracht als de leraren worden bevrijd van deze administratieve last en meer ondersteuning krijgen.

Naast meer salaris moeten de leraren vooral meer vertrouwen krijgen

Politici vinden het in het algemeen lastig om lonen zomaar te verhogen. Liever reserveren ze geld voor nieuw beleid. Maar geld dat voor de verbetering van het onderwijs is bedoeld, verdwijnt al te vaak in dikkere managementlagen of in de zakken van onderwijsadviesbureaus. Uit onderzoek van leraar Frans van Haandel en econometrist Hans Duijvestijn bleek onlangs dat de jaarlijkse extra investering van 1,4 miljard in het onderwijs niet heeft geleid tot een noemenswaardige verbetering in de klas. Integendeel. De klassen werden alleen maar groter en de leraren kregen alleen maar meer op hun bord.

Het voordeel van een loonsverhoging is dat je zeker weet dat het op de goede plek terechtkomt, bij de leraar, en dat er niets aan de strijkstok blijft hangen. Laat het nieuwe kabinet daar eens mee beginnen.