Koopjes in outletcentra “zijn soms te mooi om waar te zijn”

Merkkleding met forse kortingen: de koopjes in outletcentra zijn voor veel mensen niet te weerstaan. Maar de aanbiedingen in de outletwinkel blijken soms geen koopjes. Of van mindere kwaliteit. Dat moet blijken uit een onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen.

Annemieke van Dongen

Merken verkopen in outlets kleding die nooit voor het ‘originele’ bedrag op het prijskaartje in de winkels heeft gelegen, blijkt uit onderzoek van WDR-Recherchen. In hun outletshops verkopen merken namelijk niet alleen hun restanten van het vorige seizoen. Ze laten ook extra kleding produceren speciaal voor de outlets.

En het gaat niet alleen om modellen of kleuren die nooit in reguliere winkels of webshops van merken te koop zijn aangeboden. Ook bleken vijf van de zeven onderzochte outletkledingstukken van mindere kwaliteit, ontdekten de makers van ‘Die Outlet Lüge’ (‘De Outletleugen’). Zij kochten kleding in verschillende outletcentra, waaronder de Fashion Outlet Roermond. Die vergeleken ze met kleding uit ‘gewone’ winkels van merken als Levi’s, Hugo Boss, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Maasmechelen Village werd niet bezocht door de makers van het tv-programma.

Nep en beschadigd

Deskundigen analyseerden de polo’s, overhemden en jeans en testten de kwaliteit. Na een aantal wasbeurten bleken kledingstukken uit outletwinkels vaker gekrompen. Ze waren gemaakt van minder strak geweven stoffen, de stiksels waren zwakker en details waren soms van goedkoper materiaal (zoals een Levi’s logo op een outletjeans van nep- in plaats van echt leer). Een outlet-damesblazer van Tommy Hilfiger die zogenaamd ooit 200 euro had gekost, bleek na één stoombeurt zelfs zo beschadigd dat hij bijna uit elkaar viel.

Misleiding van consumenten, concludeert de Nederlandse Consumentenbond in de krant De Limburger. “Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost’’, zegt woordvoerster Joyce Donat. “Daarmee overtreden merken de regels.’’

Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn, beaamt de Autoriteit Consument en Markt. “Als dit ook in Roermond speelt, gaan wij hier zeker naar kijken’’, zegt een woordvoerder.

Misleiden

Outletwinkels misleiden met hun zogenaamde koopjes niet alleen consumenten, maar duperen ook winkeliers, stelt de Nederlandse brancheorganisatie InRetail. “Dit toont aan dat outletcentra klanten lokken door ze te bedotten. De consument kan zijn euro echter maar één keer uitgeven. Een jeans die hij koopt bij de Fashion Outlet Roermond koopt hij niet bij een kledingzaak in de binnenstad.’’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer