"Fietsmodel naar Deens voorbeeld goed voor 156 extra jobs in Brussel"

In de Deense hoofdstad Kopenhagen gebeurt 26 procent van alle verplaatsingen met de fiets. Als Brussel dat voorbeeld zou volgen, kunnen er 156 extra jobs bijkomen. Dat hebben de de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) in Europa en de Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties (UNECE) berekend. Nu gebeurt amper 5 procent van de verplaatsingen in Brussel met de fiets.

De onderzoekers vergeleken de situatie in 56 verschillende landen. Ze concludeerden dat indien in elk van die landen minstens één grote stad hetzelfde fietsmodel zou hanteren als Kopenhagen, dat in totaal 76.658 extra jobs zou kunnen opleveren. Volgens de cijfers beschikt Kopenhagen momenteel op een inwonersaantal van 549.050 mensen over 650 jobs die gelieerd zijn aan de fiets als vervoersmiddel, tegenover amper 37 jobs in Brussel (bevolking: 163.210).

De onderzoekers zeggen er wel bij dat het gaat om een ruwe schatting en dat het werkelijke aantal jobs waarschijnlijk veel hoger ligt omdat de cijfers enkel rekening houden met jobs in fietswinkels, fietsgroothandels en bedrijven waar fietsen worden ontworpen, en niet met bijvoorbeeld directe en indirecte jobs in de fietsverhuur of bij fietstaxi's.

Het potentiële aantal extra jobs in Brussel (van 37 huidige jobs naar mogelijk 156 extra jobs) ligt overigens een pak lager dan in de meeste andere landen. Zo kan een fietsgebruik naar Deens model in Londen en Moskou, waar nu amper 3 procent van de verplaatsingen per fiets gebeurt, respectievelijk ruim 8.000 en 12.000 extra jobs genereren, tegenover een huidig aantal van 1.069 en 1.576 jobs gelieerd aan fietsvervoer. Al bij al zou de winst in maar liefst 21 van de geselecteerde steden op meer dan 1.000 extra jobs uitkomen.

Bovendien zou het positief effect op het milieu en de volksgezondheid in alle geselecteerde steden jaarlijks ongeveer 9.400 overlijdens kunnen vermijden.

Meest gelezen