"In verkiezingstijd is Bpost verplicht verkiezingdrukwerk te bussen"

"In een periode van 40 dagen voor de verkiezingen wordt al het ongeadresseerde verkiezingsdrukwerk als informatie beschouwd en zijn we contractueel verplicht het te bussen." Dat zegt woordvoerder van Bpost Fred Lens in een reactie op een vergeefse stickeractie in Mol-Wezel waarover Newsmonkey bericht.

"Verkiezingsdrukwerk neen." Zo luidt het opschrift van een sticker die de vzw Buurtwerk in Mol enkele weken geleden uitdeelde aan de inwoners van het dorp Mol-Wezel. Bedoeling was de berg aan verkiezingsdrukwerk te beperken door de sticker op zoveel mogelijk brievenbussen te kleven en zo zowel geld als papier te besparen.

Het onlinemedium Newsmonkey laat echter weten dat Bpost niet van plan is aan de actie gehoor te geven en verkiezingsdrukwerk alsnog gewoon te bestellen, ook wanneer de sticker op een brievenbus kleeft. De reden? Bpost is hiertoe verplicht via de beheersovereenkomst met de overheid.

Reclame of informatie?

"Ongeadresseerd drukwerk valt voor ons logistiek en juridisch uiteen in twee categorieën", legt woordvoerder van Bpost Lens uit. "Als het om reclame gaat dan bussen wij die niet wanneer mensen aangeven dat ze die niet willen ontvangen."

Informatie is de tweede categorie en die moet Bpost hoe dan ook bestellen. "In een periode van 40 dagen voor de verkiezingen wordt alle ongeadresseerde verkiezingsdrukwerk als informatie beschouwd en zijn we contractueel verplicht het te bussen", aldus Lens. "In het verleden heeft een rechter dit beslist en intussen bestaat hierover ook wetgeving in die zin."

Dat Bpost de stickeractie in Mol-Wezel als een "politiek signaal" zou beschouwen, klopt volgens Lens niet. "Bpost spreekt zich nooit uit over acties. Wij hebben ons enkel aan onze wettelijke verplichting te houden." Dat laatste geldt ook voor de burger. "Iedereen is verplicht een brievenbus te hebben en via dit kanaal bereikbaar te zijn, bijvoorbeeld voor aangetekende brieven maar ook voor de overheid."

"De enige manier waarop burgers verkiezingsdrukwerk in hun bus kunnen vermijden is door te voorkomen dat het wordt verstuurd. Hiervoor moeten ze de opdrachtgever contacteren."

Meest gelezen