"Wij doen de bal rollen, of nog meer rollen"

Bijna 26 miljoen YouTube-hits heeft Jared Frank intussen achter zijn naam staan voor een mislukte poseersessie in de nabijheid van een passerende trein. "En dat voor een toevallig geplaatst filmpje", horen we u, die al meermaals een poging ondernomen heeft om een filmpje met succes via YouTube te lanceren, denken. Maar nu de jongeman de afgelopen dagen liet weten veel geld met het filmpje te gaan verdienen, werd opnieuw duidelijk dat op het internet toeval heel relatief is.

Onmiddellijk nadat hij het filmpje op YouTube geplaatst had, kreeg hij verschillende aanbiedingen om zijn filmpje een extra duwtje in de rug te geven. Het meest lucratieve aanbod kwam van Junkin Media, een bedrijf uit Californiƫ dat "de manager wil zijn voor YouTube-vedetten".

Marketingverantwoordelijke Andrew Barrett aan CTV News: "Onze opdracht is videoā€™s op het internet te vinden vooraleer ze viraal gaan. Belangrijk is dat zoā€™n video een begin, een middenstuk en een einde heeft. Dat was het geval bij het trein-filmpje van Jared Frank."

"Zoeken naar video's met nog weinig views"

"Via ons eigen YouTube-kanaal en bevriende kanalen raken we aan een 6-tal miljoen mensen die dagelijks het internet afschuimen op zoek naar opmerkelijke videoā€™s. Zo ontdekken we dergelijke videoā€™s wanneer ze nog nauwelijks views hebben. Onze snuggere medewerkers onderzoeken vervolgens of dit een goede kandidaat is om succesvol te zijn. Heeft het een "wow"-moment, zeg maar", aldus CEO Jonathan Skogmo aan nieuwswebsite Forbes.

"Dan spreken we onze contacten aan, zowel op het internet -bloggers, videosites- als bij traditionele media. Want haalt een filmpje een populair tv-programma, dan geraakt dat op zijn website, en gaat de bal nog meer aan het rollen."

Barrett: "We contacteren ook de "eigenaar" van het filmpje. Hij heeft twee opties. Hij verkoopt ons de rechten voor een vast bedrag. Of hij tekent een contract waardoor hij een percentage van de opbrengsten per klik verdient. Meer kliks betekent immers meer succes voor de advertenties op of rond het filmpje. En dus meer opbrengsten."

"Omdat we bovendien tv-programmaā€™s filmpjes aanbieden waar ze zelf niet naar moesten zoeken, kunnen we geld vragen voor die service. Nog meer opbrengsten dus."

Dat Frank 250.000 dollar zou verdienen met zijn filmpje, zoals te lezen was op verschillende nieuwsmedia, wilde Barrett niet bevestigen. Wel dat het bedrag "very large" zal zijn.

Meest gelezen