"Wij doen de bal rollen, of nog meer rollen"
Onmiddellijk nadat hij het filmpje op YouTube geplaatst had, kreeg hij verschillende aanbiedingen om zijn filmpje een extra duwtje in de rug te geven. Het meest lucratieve aanbod kwam van Junkin Media, een bedrijf uit Californiƫ dat "de manager wil zijn voor YouTube-vedetten".
Marketingverantwoordelijke Andrew Barrett aan CTV News: "Onze opdracht is videoās op het internet te vinden vooraleer ze viraal gaan. Belangrijk is dat zoān video een begin, een middenstuk en een einde heeft. Dat was het geval bij het trein-filmpje van Jared Frank."
"Zoeken naar video's met nog weinig views"
"Via ons eigen YouTube-kanaal en bevriende kanalen raken we aan een 6-tal miljoen mensen die dagelijks het internet afschuimen op zoek naar opmerkelijke videoās. Zo ontdekken we dergelijke videoās wanneer ze nog nauwelijks views hebben. Onze snuggere medewerkers onderzoeken vervolgens of dit een goede kandidaat is om succesvol te zijn. Heeft het een "wow"-moment, zeg maar", aldus CEO Jonathan Skogmo aan nieuwswebsite Forbes.
"Dan spreken we onze contacten aan, zowel op het internet -bloggers, videosites- als bij traditionele media. Want haalt een filmpje een populair tv-programma, dan geraakt dat op zijn website, en gaat de bal nog meer aan het rollen."
Barrett: "We contacteren ook de "eigenaar" van het filmpje. Hij heeft twee opties. Hij verkoopt ons de rechten voor een vast bedrag. Of hij tekent een contract waardoor hij een percentage van de opbrengsten per klik verdient. Meer kliks betekent immers meer succes voor de advertenties op of rond het filmpje. En dus meer opbrengsten."
"Omdat we bovendien tv-programmaās filmpjes aanbieden waar ze zelf niet naar moesten zoeken, kunnen we geld vragen voor die service. Nog meer opbrengsten dus."
Dat Frank 250.000 dollar zou verdienen met zijn filmpje, zoals te lezen was op verschillende nieuwsmedia, wilde Barrett niet bevestigen. Wel dat het bedrag "very large" zal zijn.