Direct naar artikelinhoud

'Amerikaanse toestanden' tijdens WK-reclameblok Oranje

De STER wil, naar Amerikaans voorbeeld, de reclamespotjes tijdens het WK voetbal extra duur maken. Als Oranje zijn openingswedstrijd tegen Spanje speelt op 13 juni, kost een spotje 200 duizend euro per halve minuut. De STER spreekt van een 'Super Dutch reclameblok' tijdens die eerste wedstrijd.

Voor het EK voetbal van 2012 liet bierbrouwer Bavaria jurken ontwerpen. Voor het WK heeft Bavaria al dure reclametijd ingekocht.Beeld anp

De reclametijd is dan duurder dan tijdens de finale, als adverteerders 'slechts' 117 duizend euro per 30 seconden hoeven te betalen.

De STER hoopt op taferelen zoals in de Verenigde Staten tijdens de Super Bowl, de finale van de American-football-competitie. Per seconde reclame betalen adverteerders tijdens het reclameblok bij de wedstrijd Nederland-Spanje op 13 juni 6.666 euro. Een reclamespotje van 30 seconden kost dan 2,9 miljoen euro.

De Super Bowl is het best bekeken televisie-evenement van het jaar in Amerika, met gemiddeld 111 miljoen kijkers. Veel bedrijven pakken dan groots uit, met exclusieve en ludieke reclames propvol beroemdheden, die ze speciaal voor de Super Bowl laten maken.

Sunweb en Bavaria
De eerste twee adverteerders die in Nederland een recordbedrag neerleggen voor een reclamespot tijdens Nederland - Spanje zijn touroperator Sunweb en biermerk Bavaria, maakte de STER deze week bekend. Directeur Arian Buurman: 'Veel adverteerders haken tijdens grote sportevenementen in met speciale commercials.' Naar verwachting zullen op 13 juni zo'n 10,7 miljoen mensen kijken naar de wedstrijd tussen Nederland en Spanje.

Naar verwachting zullen op 13 juni zo'n 10,7 miljoen mensen kijken naar de wedstrijd tussen Nederland en Spanje.

Als Oranje in de finale van het WK staat, kosten reclamespotjes adverteerders minder dan voor de eerste wedstrijd op 13 juni. 'Het is de vraag of Nederland de finale haalt, dus kiezen we ervoor het Super Dutch-blok tijdens de eerste wedstrijd uit te zenden', aldus een woordvoerder van de STER.

Kans van slagen
'Het zijn een beetje Amerikaanse toestanden hè?', zegt Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg. 'Het heeft een kans van slagen, vooral voor bedrijven met een brede doelgroep. Daarvan is Bavaria een goed voorbeeld.'

Volgens de hoogleraar moeten de Nederlandse adverteerders zich niet wagen aan Amerikaanse praktijken, waar blikken vol beroemdheden worden opengetrokken voor de Super Bowl-reclames. 'Het lijkt mij verstandiger als ze inhaken op het WK. Daar is de consument op dat moment het meest mee bezig.'

Het heeft een kans van slagen, vooral voor bedrijven met een brede doelgroep
Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie