Verhuizen? Pianissimo!
Bodegraven
De verkoop van traditionele piano’s en vleugels daalt al jaren nu het digitale toetsinstrument veel populairder (en goedkoper) is. Ondanks die trend gaat het Griffioen Transport, dé specialist in het vervoeren van piano’s en vleugels, sinds een jaar of vier juist enorm voor de wind.
Nee, niet met het vervoer van piano’s en vleugels naar de sloop. De groei manifesteert zich in allerlei opzichten: het wagenpark is uitgebreid, de behuizing in Bodegraven bestaat tegenwoordig uit twee locaties, met het bedrijfsresultaat gaat het crescendo.
Deze donderdagochtend heeft de (deels voormalige) directie van het familiebedrijf, Arie (80), Ineke (55) en Henk (44), helemaal niets te klagen. Op het bedrijfsterrein staan maar een paar van de vijftien trucks. Dat is een goed teken. Het grootste deel van de wagens rijden ergens in Europa. Met piano’s en vleugels aan boord. En orgels.
‘Dat is een strategische keuze geweest’, zegt algemeen directeur Henk Griffioen, neef van Arie die weer de zoon is van de oprichter: vier jaar geleden, na de crisis (‘Als je in de luxegoederen zit had je het extra moeilijk’) werd bewust gekozen voor meer activiteiten over de grens. Nu rijdt Griffioen overal in België en Luxemburg, veel ook in Frankrijk en Duitsland, en zijn banden aangeknoopt met buitenlandse partnerbedrijven.
Zo bezien heeft de straat waar Griffioen de hoofdvestiging heeft een passende naam: Schumanweg. Genoemd naar de Franse politicus Robert Schuman, een van de stichters van ‘Europa’. Met een extra ‘n’ in de achternaam was deze locatie al even toepasselijk geweest: de Duitse componist Robert Schumann schreef het befaamde Pianoconcert in A mineur.
‘Nee’, antwoordt Ineke Griffioen, Aries schoondochter en financieel directeur, desgevraagd: ‘Wij spelen geen van allen piano.’ Maar voor het overige ademt de hoofdvestiging in Bodegraven, met uitzicht op de A12, in alles piano- en vleugelmuziek. De instrumenten sieren uiteraard pontificaal de verhuiswagens. Wie het bedrijf belt en in de wacht wordt gezet, hoort vanzelfsprekend een piano.
naar Afrika
Tijdens een rondleiding komt er geen eind aan het aantal tijdelijk opgeslagen toetseninstrumenten. Niet alleen vleugels en piano’s, ook orgels. Hele rijen Yamaha-piano’s (Henk: ‘Meest verkochte ter wereld’) worden afgewisseld met een in bekisting verpakte vleugel met bestemming Afrika en een met folie toegedekte Fazioli-vleugel waarover Henk terloops opmerkt: ‘Moeten we voorzichtig mee zijn. Kost wel een ton.’
Dat terloopse is niet gespeeld. De firma Griffioen (van 1929) is zich ergens in de jaren zestig van de vorige eeuw gaan specialiseren in piano- en vleugelvervoer en kent de waarde van het product. En kent ook veel beroemde bespelers van deze instrumenten. Een dag eerder is de vleugel van Wibi Soerjadi van een landgoed in Zeist naar een nieuw onderkomen verhuisd.
‘We zijn niet goedkoop, maar we vervoeren dan ook kwetsbare goederen’, zegt Henk Griffioen. Een paar maanden geleden ging ook Tweede Kamerlid Thierry Baudet in zee met Griffioen om zijn vleugel ongehavend naar het Binnenhof te krijgen.
Griffioen doet veel meer dan het verhuizen van piano’s en vleugels van particulieren. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld contracten met producenten van de instrumenten. Zo rijden de wagens van het bedrijf vaak naar Hamburg, waar de Europese fabriek van Steinway is gevestigd. Het werk omvat ruwweg drie transportlijnen: van fabriek naar dealer, van dealer naar particuliere klant en van klant naar klant.
met verwarring
Vervoer van kwetsbare goederen, die voor veel klanten ook nog eens een grote persoonlijke, emotionele waarde hebben, vereist uiteraard een specialistische aanpak. De verhuiswagens van Griffioen zijn zo ingericht dat lading stabiel wordt vervoerd. Rijden over een hobbelige weg leidt niet tot een enorm lawaai of – voor sommige oren – tot een moderne, minimalistische improvisatie. ‘Valt wel mee hoor, met de aanpassingen aan de wagens’, sust Henk.
Griffioen garandeert dat het instrument na transport nog precies zo klinkt als daarvoor. Arie, die al lang met pensioen is maar nog regelmatig een ritje doet, zegt: ‘Het grootste probleem is de verandering van temperatuur.’ Piano’s en vleugels raken daardoor snel ontstemd. Om schade te voorkomen, zijn de wagens van Griffioen die op landen rijden waar het flink wat kouder kan zijn dan in Nederland uitgerust met verwarming die een vrieskou van min twintig kan neutraliseren. Henk: ‘En als het hier eens twintig graden vriest, rijden we niet.’
De trots van het bedrijf zijn drie speciale kraanwagens waarmee de piano of vleugel ook ongehavend op de vierde etage van een pand met smalle trap kan worden afgeleverd.
Zeventig procent van de omzet van het bedrijf komt uit het transport van piano’s en vleugels. Verder wordt er ook verdiend aan vervoer van kasten en verhuur van opslagruimte. Ook de langdurige opslag van piano’s en vleugels valt daaronder. Om te zorgen dat die instrumenten wel goed blijven klinken, heeft Griffioen ook een speciale kamer beschikbaar waar eens in de zoveel tijd een pianostemmer aan het werk gaat.
Ooit begon het bedrijf als bodedienst. Bodegraven telde indertijd twee orgel- en pianozaken, waarmee de geboorte als specialistisch transporteur een feit was. Arie, tweede generatie, herinnert zich dat er nog van alles werd vervoerd. ‘Kaas bijvoorbeeld.’ Wanneer precies werd besloten om te stoppen met het verhuizen van particuliere inboedels en zich te gaan toeleggen op vervoer van toetsinstrumenten weet hij niet meer. In zijn herinnering gaf de bloei van orgelproducent Eminent in de jaren zestig de doorstoot.
Laurel & Hardy
Wie aan het verhuizen van piano’s denkt en van een zekere leeftijd is, komt niet gauw los van een onvergetelijke aflevering van Laurel & Hardy (alias de Dikke en de Dunne) die duwend en puffend een immense trap opgaan om een instrument af te leveren. In het kantoor aan de Schumanweg staan de twee komieken met piano in steen vereeuwigd. Maar ook nu nog is wat er kan misgaan een bron van vermaak. Ineke Griffioen, derde generatie: ‘Buurman en Buurman hebben ook een leuk filmpje gemaakt over piano’s verhuizen.’ <
waar Bodegraven
sinds 1929
werknemers 33
jaaromzet 3,4 miljoen euro