© Serge Minten

La Redoute valt voor Hasseltse make-up

Amper één jaar oud is de Hasseltse make-uplijn Cent Pur Cent, en nu al gaat het merk internationaal. De producten van Caroline Rigo werden in maart dit jaar opgemerkt door La Redoute Frankrijk tijdens een cosmeticabeurs in Bologna. Ondertussen is de minerale make-up al drie weken online verkrijgbaar via de website van de e-commerce leider in Frankrijk. “Eerst hield ik de boot nog wat af”, vertelt Rigo. “Ik geloofde nooit dat zo’n grote speler effectief met onze producten in zee zou gaan.” Ook in Duitsland en Griekenland is er interesse voor de make-uplijn.

Lies VANBETS

“Ik ben altijd gepassioneerd geweest door make-up”, vertelt Caroline Rigo, de Hasseltse achter het minerale make-upmerk Cent Pur Cent. “Ik was make-up artist, maar na een tijdje kreeg ik last van een gevoelige huid. Ook mijn klanten klaagden regelmatig over puistjes en uitslag. Toen vroeg ik mij af: ‘Wat kan ik daaraan doen?’ Zo kwam ik dan terecht in de minerale wereld. Ik begon te experimenteren en testte die producten uiteindelijk uit op mijn eigen huid. Het resultaat was dat ik geen puistjes meer kreeg.”

Natuurlijke mineralenDe make-uplijn zag vorig jaar in mei het levenslicht. Het bijzondere aan de producten is dat ze volledig natuurlijk zijn. “Onze make-up bestaat uit mineralen die uit de aardkorst komen. Daardoor aanvaardt ons lichaam het product als iets natuurlijks. De make-up versmelt eigenlijk met de huid, waardoor er geen allergische reacties of andere bijwerkingen ontstaan. Zo verkopen we bijvoorbeeld onze losse foundation die geen olie, kalk, bewarings- of kleurstoffen bevat. Dat zijn de elementen die de huid verstoppen.”Rigo stond in maart op de cosmeticabeurs Cosmoprof in Bologna met haar jonge merk. Daar werd ze opgemerkt door La Redoute Frankrijk, de grootste online fashion- en beautyretailer van het land. “Eerst hield ik de boot nog wat af”, vertelt Rigo. “Ik geloofde niet dat zo’n groot merk onze make-uplijn effectief zou opnemen. Maar ook na de beurs bleven ze aandringen. Zo merkte ik dat er eigenlijk heel weinig gezonde make-upmerken op de markt zijn.”

Frankrijk en GriekenlandSinds drie weken is de volledige lijn van Cent Pur Cent verkrijgbaar in Frankrijk via de site van La Redoute. Daar kreeg de Hasseltse al veel reactie op. “Dat bevestigt eigenlijk dat mensen het steeds belangrijker vinden om gezonde dingen op hun huid te smeren.” In België wordt de make-up enkel in apothekers verkocht. “Wanneer mensen last krijgen aan hun huid, is dat de plaats waar ze in ons land meestal terechtkomen. In andere landen is die markt anders verdeeld. Zo onderhandelen we in Griekenland nu met plastisch chirurgen en dermatologen. In Duitsland is ook Douglas, de grootste concurrent van Ici Paris XL, geïnteresseerd. In de Baltische landen komt de interesse dan weer van de apothekers, zoals bij ons.”