Streamingdienst van Jay Z, Madonna en co krijgt nu al zware klappen

© BELGAIMAGE

Bijna een maand na de officiële lancering van Tidal, gaat het helemaal niet goed met de streamingdienst van Jay Z en andere muzikale grootheden. De komst van de duurdere variant lijkt bestaande diensten als Spotify net een stevige duw in de rug te geven.

Guy Stevens

Een euforisch gevoel hadden ze, de 16 muzikanten die eind maart op een podium in New York kropen om hun gezamenlijke streamingdienst Tidal te lanceren. ‘Een nieuw tijdperk voor de muziek begint nu’, sprak Alicia Keys, die samen met Madonna, Kanye West, Daft Punk, Calvin Harris, J. Cole, Jack White, Beyoncé, Nicki Minaj, Rihanna, Arcade Fire, Jason Aldean, Deadmau5, Chris Martin en Usher op het podium stond.

Jay Z stond er ook bij, het brein en de eigenaar van de streamingdienst. Ook hij geloofde rotsvast in het initiatief. Een streamingdienst door de artiesten zelf, met de nadruk op een hoge geluidskwaliteit en heel wat exclusieve content voor abonnees. Dat het wat meer zou kosten, dat vond hij overkomelijk.

Vrije val

Bijna een maand later zal zijn enthousiasme wel al wat afgenomen zijn, want het is helemaal niet goed gesteld met Tidal. In de Verenigde Staten viel de applicatie al uit de top 700 van populairste apps van het moment. Ook in ons land is er bij de meest gedownloade apps geen spoor van Tidal.

Dat de CEO van Tidal intussen ontslagen werd, deed het imago van de streamingdienst ook al geen deugd. Maar wat echt pijn zal doen, is zien dat het wél goed gaat met... de concurrenten van Tidal. In de VS zijn dat vooral Spotify en Pandora, die op 3 en 4 stonden bij de populairste apps. Daarmee verdrongen ze onder meer Candy Crush Saga uit de top vier. Om maar te zeggen dat het best een straffe prestatie is. In ons land staat Spotify op nummer 29 en loopt het dus niet zo’n vaart, maar ook bij ons is de tendens merkbaar.

Niet het verhoopte effect

Het zou dus wel eens kunnen dat de komst van Tidal het tegenovergestelde van het verhoopte effect zal hebben: andere streamingdiensten versterken. Want als er iets is dat Jay Z en de zijnen uitstekend gedaan hebben, dan is het wel muziekliefhebbers wijzen op de eindeloze mogelijkheden die streaming hen geeft.

De nieuwe CEO, Peter Tonstad, weet dus wat hem te wachten staat: de koers van Tidal keren en de streamingdienst populair maken bij het grote publiek. Misschien moet het daarvoor wel van strategie veranderen. Want steenrijke sterren als Rihanna, Madonna en co die zelf een dienst oprichten omdat ze zo weinig platen verkopen en daardoor veel geld mislopen, dat is niet echt iets waar veel fans medelijden zullen hebben. Integendeel.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen