‘United Brands herleidt vrouw tot lustobject’

© United Brands

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) heeft de stopzetting geëist van de reclamecampagne ‘You can leave your shoes on’. De affiche toont een naakte vrouw liggend tussen schoenen en bloemen. De jury meent dat de campagne op deze manier de vrouw tot een object herleidt.

De JEP kreeg een klacht binnen over de campagne. De naakte vrouw op de affiche heeft alleen schoenen aan. Ze bedekt volgens de jury haar borsten met haar handen en haar benen zijn gekruist. De affiche toont volgens de jury het volledig ontblote lichaam (op de voeten na) 'van een jong ogende vrouw in een onderdanige, ietwat bedekkende houding met tegelijk een verleidende, ietwat wazige, maar uitgesproken seksueel geladen gezichtsuitdrukking'. De affiche hangt in een openbare plaats waar zowel kinderen als jongeren alomtegenwoordig zijn.

In de context van het debat over seksisme en de kwetsbaarheid van de vrouw is het volgens de klager haast cynisch om een volledig ontblote, jonge vrouw af te beelden. De vrouw wordt volgens de klager 'bijzonder onderdanig afgebeeld en ze wordt expliciet herleid tot een lustobject dat als het ware voor het grijpen ligt'.

De jury vindt dat de naaktheid van de vrouw gebruikt wordt om een commerciële boodschap over te brengen met betrekking tot een actie die geen verband houdt met het lichaam van de vrouw. De JEP oordeelt dat de campagne op deze manier de vrouw tot een object herleidt. De jury is eveneens van oordeel dat de campagne de menselijke waardigheid van de vrouw aantast.

Op basis van artikel 2 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 2 en 3 van de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de jury de adverteerder gevraagd om deze afbeeldingen niet meer te verspreiden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer