© RR

Financiering voor parkinggebouw ziekenhuis blijft voorlopig onzeker

Het Geelse OCMW legt bij het Sociaal Huis in de J.B. Stessensstraat een nieuwe parking aan. Die vervangt de huidige personeels- en bezoekers-plaatsen.

Hans Otten

Dat het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna, het Sociaal Huis, OCMW-woonzorgcentrum Wedbos en het Sint-Dimpnacollege op een kleine voorschoot samenzitten, zorgt voor een zware parkeerdruk in de J.B. Stessensstraat en Gasthuisstraat. Precies om die reden laat het OCMW de eigen parking bij het Sociaal Huis later dit jaar opnieuw aanleggen. “De huidige parking is alleen toegankelijk voor onze personeelsleden, die de slagboom kunnen openen met hun badge”, zegt OCMW-voorzitter Griet Smaers (CD&V). “Voor de deur van het Sociaal Huis zijn er enkele gratis parkeerplaatsen voor bezoekers, maar dat zijn er in feite veel te weinig. Bovendien zijn die vaak allemaal ingepalmd door bezoekers van het ziekenhuis.”

Met slagboom

De nieuwe parking omvat vijf plaatsen voor bestuurders met een beperking en 64 andere plaatsen. Ook deze parking is met een slagboom afgesloten. “Het verschil is dat bezoekers van het Sociaal Huis en Wedbos er tijdens de openingsuren gratis kunnen parkeren. Zij krijgen bij hun bezoek een ticket waarmee ze weer kunnen buitenrijden.” Wie na de uren buiten wil rijden, moet een ‘boetetarief’ aan de automaat betalen.

Zo hoopt het OCMW misbruik door bezoekers van overbuur AZ Sint-Dimpna te vermijden. De plannen voor de bouw van een eigen parkeertoren op de hospitaalsite zit voorlopig in het vriesvak. “Het ziekenhuisbestuur heeft besloten de eigen financiële reserve aan te wenden voor het pensioenfonds in plaats van voor de parkeertoren”, zegt burgemeester Vera Celis (N-VA), die vanwege de stad deel uitmaakt van het ziekenhuisbestuur. “Iedereen is ervan overtuigd dat zo’n parkeertoren veel kan oplossen, maar dan moet het financiële plaatje wel kloppen.”

Het stadsbestuur heeft studiebureau Omgeving al enkele concepten en voorstellen laten uitwerken. “We bekijken ook of er een alternatieve oplossing is door bijvoorbeeld samen te werken met een projectontwikkelaar. Maar het is aan het ziekenhuis om knopen door te hakken. Zolang we geen toren kunnen betalen, moeten we daar niet aan beginnen.”

Wat de parkeerzone tussen het ziekenhuis en Sociaal Huis betreft, die door de partijen weinig liefkozend de ‘gatenkaas’ of ‘modderparking’ wordt genoemd, zit er al evenmin schot in de zaak. Het ziekenhuis kreeg geen vergunning om er een tijdelijke parking aan te leggen. Maar over de vraag wie het terrein moet fatsoeneren, vindt al een tijdje een rondje zwartepieten plaats. Het hospitaal wijst naar het OCMW als perceeleigenaar, het OCMW wijst naar het hospitaal als gebruiker en beheerder van de gronden.