Grouwels: ‘Uber respecteert regels niet’

© AP

Brigitte Grouwels © Photo News

thumbnail: null
thumbnail: Brigitte Grouwels

Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) neemt het niet dat Europees Commmissaris voor digitalisering Neelie Kroes stevige kritiek uit op het verbod op de taxi-app Uber. ‘Regels zijn er om na te leven’, verdedigt Grouwels de beslissing. Uber kondigt zoals verwacht aan zich niet bij het verbod neer te leggen

Wim Lecluyse, Jan Temmerman

Kroes had Grouwels ‘de minister van anti-mobiliteit’ genoemd. In een interview in De Ochtend op Radio1 haalt Grouwels hard uit naar Kroes. ‘Ik neem dit niet. Het is heel straf dat een commissaris vindt dat de regels niet moeten worden nageleefd. Als ze minister in België was geweest, dan had ze hiervoor ontslag moeten nemen’.

Uber laat vanmorgen weten dat het bedrijf het verbod ‘op alle mogelijke manieren’ zal aanvechten. Het is volgens woordvoerster Susanne Elias-Stulemeijer dan ook 'zeer waarschijnlijk' dat Uber gerechtelijke stappen neemt tegen het opgelegde activiteitenverbod. Uber zegt de dienst ‘UberPop’ te zullen blijven aanbieden in Brussel.

‘Regels voor taxisector’

Grouwels noemt het systeem van Uber, waarbij particulieren via een app in contact komen met mensen die een taxi nodig hebben ‘heel interessant’, maar merkt op dat het systeem zich momenteel ‘functioneert zonder zich iets van wat dan ook aan te trekken’. ‘Het systeem is heel interessant, maar er zijn wel regels, ook voor de taxisector. Uber respecteert die niet, en daarom moeten we ingrijpen.’

Ze wijst erop dat de Uber-chauffeurs geen belastingen betalen, en dat het niet vast staat dat ze over de nodige verzekeringen beschikken. Dat weegt ook op de veiligheid, stelt Grouwels. In de VS is al een dodelijk ongeval gebeurd met een Uber-klant, illustreert ze. ‘Uber heeft daar toen zijn handen van afgetrokken’. Dat alles brengt volgens haar de kwaliteit van de dienstverlening van Uber aan de klanten in het gedrang.

'Hoopvol'

Uber argumenteert dan weer dat de traditionele en de nieuwe vervoersdiensten perfect naast elkaar kunnen bestaan. 'Meer zelfs, het aantal gebruikers van vervoersdiensten stijgt in dat geval. Dat is bewezen in andere steden waar we actief zijn.' Het bedrijf benadrukt dat de diensten die het aanbiedt zowel in het belang van de consument als van de individuele ondernemer is.

Uber is overigens in overleg met de Brusselse regering om de gelicentieerde Uber-diensten - waarbij met professionele chauffeurs wordt gewerkt - te kunnen aanbieden in de hoofdstad. Het bedrijf zegt 'hoopvol' te zijn over dat overleg en ziet enkele openingen.

Imagoschade

Grouwels is nog meest verontwaardigd over de kritiek van Kroes dat de veiligheid van taxiklanten sowieso niet verzekerd is. De commissaris verwees daarvoor naar een recente verkrachtingszaak, waarbij de daders zich voordeden als vergunde taxichauffeurs. ‘Het parket is daarmee bezig. Dat heeft niets te maken met de Brusselse taxisector’.

Grouwels meent ook dat Kroes met haar uitlatingen ‘haar steentje heeft bijgedragen’ om Brussel imagoschade te bezorgen. Mee door de opmerkingen van Kroes heeft het verbod immers ook internationaal veel kritiek gekregen, tot op de voorpagina van de gerenommeerde Britse krant Financial Times toe.

Eigen systeem

Het systeem van een app waarmee klanten een taxi kunnen oproepen is ze als minister van ICT wel genegen, zegt Grouwels. Brussel werkt aan zo’n eigen systeem.

'#grouwelsverbiedt' trending op Twitter

© BELGA

Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) verdedigde het verbod op de taxi-app Uber. Daarbij ging ze stevig in tegen de kritiek van eurocommissaris Neelie Kroes, die pleit voor innovatie. Het standpunt van minister Grouwels krijgt onder de hashtag '#grouwelsverbiedt' felle tegenkanting op Twitter.

Open VLD: ‘Brussels taxireglement moet ‘Uber-proof’ zijn’

© AP

Meerderheidspartij in het Brussels Parlement Open VLD meent dat het Brusselse taxireglement aangepast moet worden om initiatieven als Uber mogelijk te maken. ‘We mogen niet bang zijn voor vooruitgang. Regels die verbetering in de weg staan moeten zelf weg’, zegt Open VLD-fractieleider Els Ampe.

De liberale politica wil naar eigen zeggen werk maken van ‘een taxireglement dat Uber-proof is en dus open staat voor nieuwe initiatieven’. Ze reageert daarmee op de commotie rond de nieuwe taxidienst Uber. Die mag van de handelsrechter geen ritten meer uitvoeren op straffe van dwangsommen.

De liberale eurocommissaris Neelie Kroes reageerde furieus en zei dat de Brusselse taxiregels de bestaande taxikartels beschermt. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) vond die uitspraken er ver over: zij vindt dat regels voor de sector nodig zijn om de kwaliteit en veiligheid te garanderen.

Coalitiepartner Open VLD vindt dat de regels ‘toekomstproof’ gemaakt moet worden. ‘We lijken wel een paar eeuwen terug in de tijd: de tijd van de gilden en de hanzen. Een tijd waarin beroepsgroepen de markt sloten voor nieuwe spelers. Zo’n gebrek aan vrije markt is schadelijk voor de consument. Als de markt zich sluit voor nieuwe initiatieven dan betalen consumenten te veel voor een te lage kwaliteit. Het hele Uber-verhaal onderstreept het belang van deze oude wijsheid’, zegt Ampe.