Direct naar artikelinhoud

Cultuurclash bij Air France-KLM: "Nederlanders denken enkel aan geld, Fransen zijn asociaal"

Cultuurclash bij Air France-KLM: "Nederlanders denken enkel aan geld, Fransen zijn asociaal"
Beeld ANP

Een gelekt intern rapport schetst een grimmig beeld van de situatie bij de luchtvaartgroep Air France-KLM. Grote cultuurverschillen tussen de Nederlandse en Franse collega's zouden het onmogelijk maken om het fusiebedrijf te managen.

Het 100 pagina's tellende document dat werd opgesteld in opdracht van de vakbonden is niet optimistisch over de toekomst van het bedrijf. Zo ver onder het vriespunt zou de relatie tussen de internationale collega's ondertussen gezakt zijn.

"Het is schokkend hoe gedesillusioneerd de werknemers zijn. De mensen zijn pessimistisch, gefrustreerd en een burn-out nabij omdat ze voelen dat er niet naar hen wordt geluisterd", zo staat te lezen in het rapport.

Het rapport geeft de resultaten weer van een onderzoek van twee onderzoekers van het Franse Nationaal Wetenschappelijk Onderzoekscentrum (CNRS) en de Universiteit van Tilburg. Zij spraken met 50 managers van de luchtvaartgroep, die 13 jaar geleden ontstond door de fusie van KLM en Air France.

Karikaturale verwijten

Uit hun interviews blijkt dat beide partijen elkaar scherpe karikaturale verwijten maken. Zo vinden de Fransen dat hun Nederlandse collega's enkel op geld uit zijn en de Nederlanders vinden hun Franse collega's asociaal.

De Franse managers hebben de indruk dat de Nederlanders tot alles in staat zijn, zolang het maar winst oplevert. De Nederlandse managers anderzijds denken dat de Franse managers te veel gesteld zijn op hiërarchie en politieke belangen, terwijl die niet altijd overeenkomen met de belangen van het bedrijf.

Franse economie is "tikkende tijdbom"

Een ander probleem is dat de KLM- en Air France-managers van mekaar vinden dat ze uit eigenbelang handelen, hoewel ze in theorie één bedrijf zijn. Maar de managers bij KLM hebben geen vertrouwen in de Franse economie, die volgens hen een "tikkende tijdbom" is. Ze beschouwen Frankrijk als "een soort Griekenland maar dan groter".

De Air France-managers beschuldigen hun KLM-collega's ervan dat ze zich veel professioneler voelen en zich arrogant opstellen.

Air France-KLM reageert kalm: "Deze studie brengt bepaalde culturele verschillen en uiteenlopende visies aan het licht die soms voor problemen zorgen, maar de studie toont ook een gemeenschappelijke interesse en de bereidwilligheid een oplossing te vinden die zowel de groep als de twee luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk ten goede komt."