Bling is weer oké

© rr

Wie nog plannen koestert om zelf een boekenkast te knutselen uit oude paletten: doe geen moeite. De Scandinavische stijl van eenvoud en recuperatie is over zijn hoogtepunt heen. De tegenovergestelde beweging is ingezet: zachte stoffen, drukke motieven, donkere kleuren en veel goud- en spiegelwerk. Overdaad schaadt niet langer. En dat komt het luxenummer van De Standaard Magazine goed uit.

An Bogaerts

We weten niet of het u al was opgevallen, maar er straalt wat meer vreugde uit onze teksten. De toon is wat zachter, de woorden ietwat volwassener, het leest allemaal wat comfortabeler. De oorzaak daarvan hoeft u niet ver te zoeken. Om met een laptop in een koffiebar te zitten schrijven, zijn de omstandigheden onlangs drastisch verbeterd. Na jaren ongemakkelijk heen en weer wiebelen op houten palletten en tweedehands schoolstoeltjes, zitten we sinds kort zalig zacht te werken op fluwelen sofa’s. De algemene interieurtrend schuift op van eenvoudig, sober en bric-à-brac (in hippe bewoordingen ‘DIY’) naar de luxueuze stijl van een poepchique gentlemen’s club.

Zo’n interieurshift merk je doorgaans het eerst op in de horeca. Dat bevestigt ook Nicolas Block, die met zijn creatieve agentschap King George dagelijks horecaconcepten bedenkt. ‘Wij doen al jaren geen typisch Scandinavische inrichtingen meer. Met ons eigen King George Café hebben we ons zelfs volledig afgezet tegen alles wat Scandinavisch oogt’, vertelt Block, die in dat café groen marmer combineert met palmboombehang, gele stoelen, omgekeerde planten en veelkleurige stoelen. ‘Deze eclectische stijl is voor een interieurleek moeilijker te realiseren, vrees ik. Verschillende motieven en texturen combineren vraagt een specialistenoog. In dat opzicht was de Scandinavische stijl een pak makkelijker.’

Weg met voorspelbaarheid

Net als de modewereld is ook de interieurbusiness onderhevig aan cyclische bewegingen van actie en reactie. In dat opzicht was het te voorspellen dat na een overdaad aan witte muren, blankhouten meubels en zelfgemaakte pastelkleurige rekjes de weegschaal zou overslaan naar warme kleuren, donker hout en luxueuze afwerkingen in marmer, fluweel of koper. Vorige zomer nog klaagde de New Yorkse journalist Kyle Chayka het fenomeen ‘airspace’ aan: dat elke bar, elk hotel en elk appartement er over de hele wereld hetzelfde uitziet. Witte muren, gerecupereerde meubeltjes en lichtperen aan gekleurde snoeren. ‘Identiteitsloze eenheidsworst’ noemt Chayka het. ‘Op Pinterest en Instagram begint het ook wat saai te worden, al diezelfde interieurs. Enorm voorspelbaar vooral’, aldus Block.

Met de nieuwe, eclectische wind ziet hij niet meteen hetzelfde gebeuren. ‘Net omdat het zo’n persoonlijke stijl is. Zelden zal iemand dezelfde drukke prints combineren, dezelfde curiosa uitstallen, dezelfde kleuren combineren. De middelen zijn veel talrijker, en de uiteindelijke interieurs bijgevolg diverser. Het is de ideale trend voor wie zich van de rest wil onderscheiden.’

Wat de Italianen en Donald Trump met deze interieurtrend te maken hebben, leest u dit weekend in De Standaard Magazine XL, dat u verder ook een luxueuze update van de spaghetti bolognese voorschotelt, een pleidooi houdt voor parels, vertelt waarom u wel (of geen) oldtimer moet kopen en laat binnenkijken in drie luxedressings. Een voorsmaakje van het luxenummer krijgt u alvast hier: