"Heuglijk moment dat in geschiedenis van Hamont een plaatsje krijgt"

Voor het eerst sinds 1957 is vandaag opnieuw een passagierstrein gestopt en vertrokken in Hamont (Hamont-Achel). Het is de start van een vaste dienstregeling die in het station zal ingevoerd worden. Pleitbezorger voor het heractiveren van de stopplaats is burgemeester Theo Schuurmans, die zich in zijn officiƫle toespraak dan ook bijzonder tevreden toonde.

Om 10.53 uur arriveerde netjes op tijd de trein in het station van Hamont. Vervolgens werd de infrastructuur symbolisch in gebruik genomen door de hoogwaardigheidsbekleders. Vervolgens vertrok de trein opnieuw naar Neerpelt, voor een gratis pendelrit.

De inwoners zijn nog de hele namiddag welkom om te genieten van de animatie in het station, dat al sinds 1957 niet meer was gebruikt voor reizigersvervoer. Vanaf maandag 7 april kunnen Noord-Limburgers dagelijks de trein nemen richting Antwerpen. Er komt ook een "studententrein" naar Leuven op zondag. In de zomer zal een verbinding naar Blankenberge worden ingelegd, om tegen het einde van dit jaar een volwaardige dienstregeling van start te laten gaan.

"Na 57 jaar rijdt er terug een personentrein vanuit Hamont Station, wat uiteraard een heel heugelijk moment is dat in de geschiedenis van ons stadje een plaats krijgt", aldus burgemeester Theo Schuurmans, die al vele jaren intensief lobbywerk heeft verricht om het station in zijn gemeente te heractiveren.

De burgemeester blijft ambitieus: "De volgende stappen zijn elektrificatie van de spoorlijn en als sluitstuk, de doortrekking van de lijn Hamont tot Weert. Dan sluit Hamont-Achel aan op het ruime Nederlandse spoorwegnet. Aan deze uitdaging gaan we de volgende jaren werken, met de overtuiging dat ook hier de aanhouder kan winnen."

"Echte einddoel moet Weert zijn"

OokĀ TreinTramBus (TTB) is enthousiast dat er opnieuw passagierstreinen stoppen in Hamont. "Noord-Limburg wordt beter ontsloten", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TTB. "De trein is stukken sneller dan de combinatie van bus en trein, die tot nu toe nodig was om naar Antwerpen te gaan. "De stopplaats is bovendien optimaal gelegen, vlak bij het centrum van de gemeente."

Toch is de trein naar Hamont voor TTB maar een eerste stap. Het echte einddoel moet de Nederlandse gemeente Weert zijn. "Weert is met zijn 50.000 inwoners een veel logischer eindbestemming voor de trein. In het IC-knooppunt Weert zijn er bovendien aansluitingen mogelijk naar Eindhoven, Amsterdam en Maastricht."

Meest gelezen