Direct naar artikelinhoud

Als de schrijver staakt, zwijgt Ellen DeGeneres

Ellen DeGeneres interviewt Hillary Clinton. Latenightshows zijn zeer populair in de Verenigde Staten.

Hollywoodschrijvers dreigen het werk neer te leggen. Ze willen voor meerdere tv-shows tegelijkertijd mogen werken.

Ze zijn zo Amerikaans als donuts, cowboys en bezineslurpende pick-uptrucks: latenightshows. Dus als de schrijvers van die programma's dreigen hun pennen op te bergen, is het land in rep en roer. Veel Amerikanen komen de avond niet door zonder presentatoren als Conan O'Brien, Jimmy Fallon en Ellen DeGeneres.

Maar waarom zijn de schrijvers van zins te staken? Ze werken toch in een industrie van veel geld en glitters?

De business is inderdaad booming, maar toch leveren shows en series voor auteurs steeds minder geld op. Dat komt omdat die programma's tegenwoordig kortere seizoenen hebben dan voorheen en omdat producenten exclusiviteit eisen van het talent met pen. Een schrijver kan dus maar aan een project per keer werken.

Eisen

De auteurs eisen daarom een eind aan de eis van exclusiviteit, een hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden. Met name hun zorgverzekering, in Amerika vaak geregeld door werkgevers, laat te wensen over.

Via een onlinestemming konden leden van de schrijversvakbond onlangs hun fiat geven aan een werkonderbreking. 96 procent stemde voor. Veel schrijvers hebben helemaal geen werk en zijn wel te porren voor een staking.

Commercials verliezen mogelijk hun waarde als de staking doorgaat

Het aantal leden van de vakbond in Hollywood ligt rond 12.000. En hoewel het stadsdeel van Los Angeles traditiegetrouw een grote hoeveelheid shows en series produceert, zijn op elk willekeurig moment duizenden auteurs werkloos.

Het zou de zesde keer zijn dat de schrijvers staken. Bij de vorige twee werkonderbrekingen, in 1988 en 2007, kwamen de auteurs met werk uiteindelijk tot inkeer. De vorige keer duurde de staking honderd dagen en bedroeg het totale inkomensverlies voor het schrijversgilde 287 miljoen dollar. Dat werd hun uiteindelijk te gortig.

Schade

De gevolgen van zo'n staking zijn ook groot voor de rest van de industrie. De financiële schade bedroeg in 2007 2,1 miljard dollar, blijkt uit onderzoek van het Milken Institute. Bijna 38.000 mensen verloren hun baan.

De strop was destijds zo extreem omdat de hele industrie - van schoonmakers en geluidsmannen tot steracteurs en regisseurs - langzaam tot stilstand komt zodra de schrijvers het werk en de pen neerleggen. Zo werd bijna de hele productiestaf van het bekende satirische programma 'Saturday Night Live' kort na het begin van de staking ontslagen.

En de potentiële schade is nu nog groter dan toen, bleek uit een brief die de schrijversvakbond aan advertentieverkopers stuurde. Daarin waarschuwt de bond dat reclamefilmpjes mogelijk hun waarde verliezen als de staking doorgaat. De commercials komen dan wel op de buis, maar zonder uitzendingen van populaire tv-programma's zal het kijkersaantal gedecimeerd zijn.

Deze week volgt nog een nieuwe ronde van onderhandelingen

Dat zou een flinke knauw betekenen voor een markt die zich toch al steeds nadrukkelijker richting onlinediensten beweegt. Zo voorspelt marktonderzoeker Emarketer dat dit jaar meer geld uitgeven wordt aan onlinemarketing dan aan reclame op tv. Het gaat om respectievelijk 77 tegen 72 miljard dollar.

Maar alles is nog niet verloren voor de televisieshows. Goedkeuring van de vakbondsleden is weliswaar een feit, maar deze week volgt nog een nieuwe ronde van onderhandelingen. Pas als die niet slaagt, stoppen de auteurs op 1 mei met schrijven van hun teksten. Vanaf dat moment moet de kijker het doen met herhalingen van Saturday Night Live.