Laatste hand aan bovenleiding op spoor tussen Herentals en Mol

Infrabel legt momenteel de laatste hand aan de elektrificatie van het spoor tussen de stations van Herentals en Mol, in de Antwerpse Kempen. Het project kost 24 miljoen euro en zal de NMBS toelaten om alle soorten treinen in te zetten en niet enkel diesellocomotieven.

Sinds maart 2012 wordt een 21 kilometer lang traject op lijn 15 geëlektrificeerd. In totaal werd voor meer dan 50 kilometer aan nieuwe rijdraad gehangen aan nieuwe palen, die om de 56 meter worden geplaatst.

Er werd in Mol ook een nieuw tractieonderstation gebouwd. "Zo'n station zet met transformatoren 15 kilovolt wisselstroom om in 3.000 volt gelijkstroom, waarmee de treinen kunnen rijden", zei ingenieur Evert Vanheertum op een persmoment over de voortgang van het project. Ongeveer om de 15 kilometer staat langs het spoor een dergelijk station, om de bovenleidingen van voldoende stroom te voorzien.

Momenteel zijn er nog werken aan de gang in het tractieonderstation en aan de sporen om de de elektriciteit naar het station te kunnen laten terugvloeien. In het najaar vinden testritten plaats en volgt er een homologatieprocedure door de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), zodat de NMBS vanaf de nieuwe dienstregeling op 13 december desgewenst elektrische treinen kan inleggen op het geëlektrificeerde traject.

Het kostenplaatje bedraagt 24 miljoen euro, waarvan 16 miljoen euro naar de elektrificering gaat, 2 miljoen naar het gebouw en 6 miljoen naar de technische installaties, zoals transformatoren.

Op de vraag of de bovenleiding vanaf Mol ook kan worden doorgetrokken naar Neerpelt, klinkt het dat daarvoor gesprekken nodig zijn tussen de Vlaamse en de federale regering om de investeringsprioriteiten verder te bepalen.

Meest gelezen