‘Dood Steve Jobs is kans die we moeten grijpen’

© ap/rpr

In liefde en oorlog is alles toegestaan. En op de technologiemarkt geldt hetzelfde. Samsung zag in het overlijden van Apple-topman Steve Jobs hét moment om haar grote concurrent fors aan te pakken. ‘We moeten deze kans grijpen’, staat het letterlijk in de soms pijnlijke mails van Samsung-bonzen.

Werner Rommers

Het e-mailverkeer is blootgelegd als gevolg van een rechtszaak tussen de technologie­giganten Apple en Samsung. Die loopt op dit moment en handelt onder andere over inbreuken op copyrights. In de opgedoken e-mails, die allemaal de stempel ‘vertrouwelijk’ dragen, windt ene Michael Pennington, een topman van Samsung in de Verenigde Staten, zich behoorlijk op over de gevolgen van het overlijden van Apple-topman Steve Jobs in oktober 2011.

‘Spijtig genoeg heeft de dood van Steve Jobs geleid tot een grote golf van persaandacht voor de superioriteit van Apple en de iPhone, ontworpen door een gepassioneerde, onvermoeibare perfectionist. Welke consument zou het niet geweldig vinden zo’n toestel te kopen?’, klinkt het sarcastisch.

Waarna Pennington zijn troepen bij Samsung ertoe aanzet een zo agressief mogelijke campagne te lanceren om het Apple verdomd lastig te maken. Kwestie van geen marktaandeel te verliezen. Zowel Pennington als zijn collega Dale Sohn verbloemen in hun e-mails niet dat dit ‘hét moment is om iPhone aan te vallen’. ‘We moeten deze kans grijpen.’

Een en ander leidde tot de The Next Big Thing-campagne van Samsung. Die haalde bij Apple inderdaad het bloed onder de nagels vandaan, zo is intussen ook op het proces gebleken. In een interne mail maakt Phil Shiller, de marketingbaas van Apple, zich behoorlijk druk over de populaire reclamecampagne waarin Samsung de draak steekt met de iPhone. ‘Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze jongens het aanvoelen’, zo bekritiseert hij zijn eigen marketingmensen.

Samenspannen met Google

En zo duiken op het proces om de paar dagen wel bijzonder gênante mails op. Telkens blijkt daaruit dat aan de top van de beide bedrijven – zowel het Amerikaanse Apple als het Zuid-Koreaanse Samsung – weinig scrupules bestaan wanneer het over verkoopcijfers gaat.

Eerder dook al een nogal confronterend presentatiedocument van Apple op, met daarop het dodelijke zinnetje: ‘Consumenten willen wat wij niet hebben.’ Toestellen met een groter scherm, werd bedoeld, die bovendien goedkoop zijn. Samsung had die toestellen wél, Apple niet. En dat zat die laatste danig dwars.

Samsung had dan weer het plan om Apple via een omweg aan te vallen, via Google. Want volgens Samsung zou ook Google kunnen profiteren van een verzwakte positie van Apple. ‘We moeten nu iets doen, samen met Google, of onzichtbaar achter de schermen’, staat in een andere vrijgegeven mail van Samsung-topman Michael Pennington.

Het mag duidelijk zijn dat al die smeuïge details de beide producenten behoorlijk wat reputatieschade bezorgen. Maar voor die beschouwing is het nu wat te laat. Het proces tussen de telecomgiganten sleept waarschijnlijk nog weken aan. Dat daarbij nog vuile was buiten komt te hangen, lijkt nu al een zekerheid.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen