"Ik ben maar zelden bewust bezig geweest met stappen zetten", vertelt de regisseur aan De Telegraaf.
Corbijn maakte films als Control, The American met George Clooney en recent nog A Most Wanted Man met de inmiddels overleden Philip Seymour Hoffman.
"Mijn loopbaan hangt vooral aan elkaar van toevalligheden. Juist als ik wél probeerde mijn carrière te sturen, bijvoorbeeld door een fotoshoot te doen waarvan ik dacht 'dit gaat me echt verder helpen', leidde dat nooit tot het resultaat waar ik op hoopte."
"Dingen die min of meer per ongeluk op mijn pad zijn gekomen, hebben veel meer effect gehad", gaat Corbijn verder. "Dat geldt bijvoorbeeld voor naar Londen gaan, en daar mijn eerste foto’s maken van Joy Division en Ian Curtis."
"Achteraf essentieel, omdat de emotionele binding die ik met zijn verhaal voelde er jaren later ook voor zorgde dat ik het aandurfde om Control te regisseren. Als je te carrièregericht bezig bent, loop je kans dat je dingen gaat doen zonder de juiste motivatie. Wat je altijd kunt afzien aan het eindproduct."
Nog steeds zoekende
Corbijn stelt dat een film regisseren een vak apart is. "Al blijkt er gelukkig niet één manier te zijn waarop je het kunt doen. Het is net als met het maken van foto’s: ik kán eigenlijk helemaal niet fotograferen."
"Of eigenlijk moet ik zeggen dat er heel veel dingen binnen de fotografie zijn die ik niet kan. Nou, die doe ik dan ook niet. Bij filmen draait het eveneens om het vinden van je eigen stem. Dat lukt steeds beter, al ben ik nog steeds zoekende."
Tijd om te fotograferen vindt Corbijn zo nu en dan ook nog. "Al merk ik wel dat het nu vechten is. Ik doe nog maar een paar shoots per jaar nu, veel minder dan daarvoor, maar het blijft een grote liefde van mij. Ik gebruik fotografie tegenwoordig eigenlijk als een soort zen-moment."
"De eenvoud van met een camera naar iemand toe gaan om daar een paar foto’s maken, dat heeft iets heel moois. Het schept tegenwoordig balans in mijn leven en neemt voor een belangrijk deel de stress weg die films maken met zich meebrengt."