Magnums en Cornetto’s worden kleiner

© *

Magnum en Cornetto – de populaire ijsjes van Unilever – moeten afslanken. De producent wil de grootte van het lekkers aanpassen, om het aantal calorieën onder de 250 per stuk te houden. Diëtisten en experts reageren verdeeld op die beslissing. Volgens de ene is het “een goede zaak”, anderen spreken over “een puur commerciële zet”.

Chris Snick

Een frisco van 110 milliliter in plaats van 120 milliliter. Unilever zet zijn ijsjes op dieet. Concreet: verschillende Magnums, Cornetto’s en verpakkingen van Ben & Jerry’s worden kleiner. De onderneming wil zo het aantal kilocalorieën per ijsje onder de 250 houden.

De eerste afslankingsoperatie wordt doorgevoerd in Groot-Brittannië. Maar niets sluit uit dat vroeg of laat ook in onze ijsjes de knip wordt gezet. “De innovaties die we hier dit jaar uitbrengen, zullen sowieso ook kleiner zijn dan normaal”, zegt de Belgische woordvoerder Freek Bracke.

Alles of niets

Unilever is overigens niet de eerste die zijn producten verkleint. In het verleden gingen ook Mars, Snickers, Twix en Bounty op dieet, om zo onder de grens van 250 kilocalorieën te duiken. Het is dus bon ton om het te doen. “Dat is het gevolg van het feit dat er door diëtisten vaker op wordt gehamerd dat je wel eens mag snoepen, maar dan met mate”, zegt diëtiste Tanja Callewaert. “Op zich vind ik het wel een goede zaak. Vooral omdat het hier gaat over tussendoortjes die je verplicht volledig moet opeten. Deze leg je halfweg niet in de kast voor morgen. Het is dus alles of niets. Wordt de portie kleiner, dan is dat zeker positief. Al hoop ik wel dat het mensen niet aanzet om er meer te eten. Onder het motto: Het mag, want er zit minder in. Dat zou fout zijn.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer