De nieuwe Gran Turismo werd gepresenteerd in de Copperbox Arena, vier jaar nadat ‘s werelds beste atleten er een worp deden naar Olympisch goud. Een treffender plek had Sony niet kunnen bedenken.
Waar iedere vorige Gran Turismo-game vooral een baken van technische innovatie was, neemt de serie nu een andere afslag: e-sports. Samen met de FIA, de internationale federatie van de autosport, ontwikkelt Polyphony Digital een game gericht op competitieve multiplayer en het slaan van bruggen tussen game en realiteit.
Gran Turismo Sport maakt het competitieve element toegankelijk voor spelers van elk kaliber. De game biedt een propvolle kalender van online events waar iedereen aan mee kan doen. Elk weekend zijn er lokale, nationale en continentale kwalificaties voor de Nations Cup (waarin je racet voor je land) en Manufacturer Fan Cup (waarin je racet met en voor je favoriete automerk tegen andere merken). Doordeweeks zijn er losse events met specifieke regels. Denk aan een officiële race met maar één type auto.
Wat er echt toe doet is natuurlijk de absolute overwinning, met als einddoel kwalificatie voor de virtuele FIA World Final. Zo moet Gran Turismo Sport echt onderdeel van de internationale racecultuur worden. De wereld kijkt live mee met wedstrijden die online worden uitgezonden via verschillende kanalen.
Races worden voorzien van live commentaar en zijn onderdeel van traditionele broadcasts; net alsof je kijkt naar een echt raceprogramma. En het werkt.
Video: Nieuw deel in Gran Turismo-reeks
Offline
Wie niet geïnteresseerd is in die crossover tussen fysiek en digitaal zit bij Gran Turismo Sport ook aan het goede adres. Tenminste, als je fan was van de vorige Gran Turismo-games. Sport kent grotendeels dezelfde offline modi als zijn voorgangers, maar dan met een andere naam.
Campaign vervangt de GT Mode van weleer, met tutorials, progressie en verschillende races van oplopende moeilijkheidsgraad. Arcade Mode biedt de bekende onderdelen zoals losse races en tijdritten. Racen doe je bij lancering in 117 offline events op 19 locaties, met 27 circuits in totaal.
Het autopark bestaat uit 137 'Super Premium'-bolides, variërend van bestaande auto’s, prototypes tot fantasieauto’s ontworpen door autofabrikanten en Polyphony zelf.
Visueel
Achter het stuur valt op dat er niet veel veranderd is sinds Gran Turismo 6. De game oogt momenteel (nog) als een kleine upgrade van die game, met vooral veel visuele aandacht voor de auto’s en wat minder voor de omgeving.
Grootmeester Kazunori Yamauchi vertelde aan Gamer.nl dat de PlayStation 4 veel makkelijker en daarmee leuker is om op te ontwikkelen dan de PlayStation 3, maar in een demo waren de voordelen daarvan nog niet te zien. Polyphony mikt op een full hd-resolutie, maar Gran Turismo Sport heeft op het moment van schrijven last van grote framerate-inkakkers, hakkelige schaduwen en andere visuele problemen.
De kunstmatige intelligentie van computergestuurde spelers lijkt op het eerste gezicht vooruit te zijn gegaan, met als gevolg dat races meer op echte races lijken. Er wordt gestreden, in plaats van in een rijtje achter elkaar gereden. Een schademodel is er in de demo nog niet, maar Polyphony zegt eraan te werken.
eSport
Of racing een populaire e-sport wordt moeten we afwachten. De ingrediënten voor spannende televisie zijn er, zonder dat enige voorkennis wordt verwacht van het publiek, zoals bij populaire competitieve titels als League of Legends of StarCraft wel het geval is.
Gelukkig vergeet Polyphony het fundament waarop Gran Turismo zijn populariteit verwierf niet en moet er bij de verschijning ook een degelijke singleplayergame staan. Niet eentje die zich kan meten met het simulatiegeweld van Project Cars of Asetto Corsa, maar wel een product dat autoliefde ademt als nooit tevoren.
Gran Turismo Sport verschijnt op 16 november voor PlayStation 4.