Waarom we koning Filip plots op een surfplank en op Tomorrowland zien

© Photo News

Koning Filip (57) bezoekt Tomorrowland, toont in een video zijn talent als kitesurfer, en praat openhartig over de leerproblemen in zijn studententijd. Of hoe Filip meer een “mensenkoning” wil worden en daarbij vooral de jeugd hoopt te verleiden.

Wim Dehandschutter

Make some noise for the king of the Belgians”, klonk het over het festivalterrein van Tomorrowland. Laat je horen voor de koning der Belgen. Duizenden danceliefhebbers, opgezweept door de beats van dj Marshmello, zetten hun keel nog meer open. Koning Filip en koningin Mathilde zwaaiden vanuit de viptent naar de menigte, en werden toegejuicht als waren ze Dimitri Vegas & Like Mike.

Filip zag in de praktijk omgezet waarvoor hij in zijn 21 julitoespraak had gepleit. Dat “we van elkaar kunnen leren dankzij ontmoetingen met een andere cultuur”. Liefst 360.000 bezoekers uit 200 landen komen in België samen voor een vreedzaam feestje, verspreid over twee weekends.

© Photo News

Het waren de organisatoren van Tomorrowland die de koning hadden uitgenodigd. “We zijn een Belgisch exportproduct, vergelijkbaar met chocolade, bier en Kuifje”, stond in een simpel mailtje aan het Paleis. Filip en Mathilde zagen het meteen zitten, zo’n ‘bedrijfsbezoek’. Ze onderbraken vrijdag de festiviteiten voor de nationale feestdag in Brussel, om anderhalf uur in Boom rond te hangen.

De vorsten kregen een rondleiding achter de schermen en kwamen op het festivalterrein – weliswaar alleen in de vipruimte. Daar spraken ze met drie Belgische dj’s: Antwerpenaar Netsky, de Gentse Charlotte de Witte en Brusselaar Henri PFR.

Laurent achterna

Prins Laurent was in 2014 al eens op Tomorrowland geweest. Hij blijkt een fan van Dimitri Vegas & Like Mike te zijn. Filip – weinig schwung in het lijf en qua muziekstijl eerder Bach dan Tiësto – is dan weer de laatste die je op het dancefestival zou verwachten. Al zeker niet op de nationale feestdag. En toch is zijn aanwezigheid perfect te verklaren, en niet alleen omwille van het economische luik – Tomorrowland levert onze economie naar schatting zeventig miljoen euro op.

© Photo News

Het festival is waanzinnig populair bij de jeugd, een generatie die nog maar weinig affiniteit heeft met de monarchie. Laat het nu net die groep zijn waartoe Filip toenadering zoekt. “De koning vindt dat we hun leefwereld beter moeten begrijpen”, klinkt het in zijn entourage. “Daarom heeft hij tijdens verschillende activiteiten jongeren opgezocht op hun terrein. Hij lunchte met hen in het studentenrestaurant van de VUB, ontmoette er in Molenbeek en vertelde tijdens de examenperiode openhartig over de leerproblemen in zijn eigen studententijd.”

Sowieso probeert Filip meer een “mensenkoning” te worden. Een koning die zijn onderdanen, van jong tot oud, aanmoedigt zich in te zetten voor elkaar. In zijn 21 julitoespraak riep hij op “over de grenzen heen te kijken, meer is daar niet voor nodig”. Hij nam in juni zelf deel aan een ramadan-maaltijd bij een moslimgezin in Evergem. Een fotogeniek moment dat gedeeld werd op de sociale media van het Paleis. Net zoals het bezoek aan Tomorrowland een massa vind-ik-leuks opleverde.

© rr

Gebruik sociale media

Die Facebook-, Instagram- en Twitterprofielen lanceerde koning Filip na zijn troonsbestijging. Daarop worden hoofdzakelijk institutionele boodschappen gedeeld, bijvoorbeeld foto’s van officiële bezoeken aan bedrijven, musea en ziekenhuizen. Maar de koning geeft de jongste tijd voorzichtig meer inkijk in zijn leven en dat van zijn gezin.

Voor zijn 57ste verjaardag in april speelde jongste dochter Eléonore (9) viool: dat werd gefilmd en gepost op de sociale media van het Paleis. En twee weken geleden nog postte hij een video waarop hij al kitesurfend de golven van de Noordzee bedwong – zijn manier om iedereen een prettige vakantie toe te wensen. Allemaal niet spectaculair, maar vroeger waren zulke video’s ondenkbaar op het Paleis.

Vraag is of het bezoek aan Tomorrowland de populariteit van de koning bij de jeugd kan verhogen. Netsky, Charlotte de Witte en Henri PFR deelden hun foto met Filip en Mathilde alvast op hun sociale media, waar ze gevolgd worden door duizenden fans. Vind-ik-leuk, in veelvoud.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer