Tim Keller over Charlottesville: Racisme is een kwaad - punt.
Ten eerste: christenen moeten kijken naar de blanke nationalistische beweging, die momenteel de wind in de zeilen heeft, en naar haar fascistische slogans, en die veroordelen – punt. Geen ‘maar aan de andere kant …’
Bijbels onderwijs
Ten tweede: dit is een moment om te laten zien wat de Bijbel klip en klaar zegt over de zonde van racisme en de afgoderij met bloed en vaderland – opnieuw: punt.
In Handelingen 17, midden in een evangelisatietoespraak voor seculiere, heidense filosofen, geeft Paulus aan dat God de hele mensheid – alle rassen – ‘uit één mens’ heeft gemaakt. Paulus’ Griekse toehoorders zagen andere rassen als barbaren. Daartegenover betoogt Paulus dat alle rassen dezelfde Schepper hebben en deel uitmaken van één familie.
En omdat alle mensen als Gods evenbeeld gemaakt zijn, is ieder mensenleven oneindig veel en evenveel waard (Genesis 9). Als Jona de nationale belangen van Israël voorrang geeft boven het geestelijk welzijn van de raciaal ‘andere’ heidense stad Nineve, wordt hij door God ronduit veroordeeld (Jona 4). Een belangrijk effect van het evangelie is dat de raciale muren die mensen van elkaar scheiden, worden afgebroken (Galaten 3, Efeziërs 2). Het is dus een flagrante zonde om ook maar iets te doen wat deze muren ondersteunt. Toen Petrus dat wilde doen, bestrafte Paulus hem, omdat hij de weg van het evangelie kwijt was.
Racisme moet niet alleen ter sprake worden gebracht als er aanleiding voor is, zoals na dit weekend in Charlottesville. Het kwaad van racisme is een Bijbels thema: een zonde, die het evangelie aan het licht brengt en geneest. Daarom moet er stelselmatig over worden gesproken en gepreekt.
traditionele waarden
Dat brengt me bij het laatste punt. De fascistische bewegingen van de twintigste eeuw die van ‘Blut und Boden’ een absolute waarde maakten, zeiden ook op te komen voor traditionele gezinswaarden en morele deugden, tegenover de decadentie van een moderne cultuur waarin alles relatief is.
Het waren bepaald geen vrienden van het orthodoxe christelijk geloof (het ‘positief christendom’ van Adolf Hitler was een ketterse beweging) en toch konden en kunnen ze nog steeds gelovige christenen aanspreken. Het kan gebeuren dat mensen die zich zorgen maken over de morele achteruitgang van de samenleving, gaan radicaliseren door wat ze op internet lezen van blanke nationalistische organisaties.
Daarom is het absoluut cruciaal om op te komen voor wat de Bijbel over racisme zegt – niet alleen nu, maar stelselmatig. Gelovige christenen zouden immuun moeten zijn voor deze giftige ideologie. <