Bodum brengt zijn cafetière van Kopenhagen naar Brussel

Bodum is geen onbekende, noch voor ons noch voor onze (groot)ouders, maar op een Belgische winkel van het Deense designmerk was het wel even wachten. Tot nu dus. Het designmerk opende een winkel waar u niet alleen alle mogelijke koffiezetsystemen terugvindt, maar in de aansluitende koffiebar ook echt kunt proeven van het aanbod.

Ellen De Muynck

Toen de Deen Peter Bodum in 1944 zijn eigen bedrijf startte, lag zijn focus al op het maken van koffie. In de jaren vijftig zette hij Bodum op de kaart door uit te pakken met de Santos Vacuum Coffee Maker, zoon Jørgen (huidig ceo van het familiebedrijf) introduceerde in de jaren zeventig de French Press. Beide zijn (in herziene versies) nog steeds bestsellers van het merk.

De producten van Bodum worden bij ons al jaren op verschillende plaatsen verkocht, maar nu is er ook de eerste eigen winkel op Belgische bodem. Als locatie werd gekozen voor het nieuwe gebouw aan de Brusselse Guldenvlieslaan, waar ook kledingketen Zara, Marks & Spencer en Apple zich hebben gevestigd.

Creatief directeur Alain Grossenbacher stelde met plezier de nieuwe winkel voor, die hij ook zelf heeft ingericht. ‘Alle design gebeurt binnenshuis, tot de inrichting van winkels toe. Die filosofie hanteert Bodum al van bij het begin', vertelt Grossenbacher, die twaalf jaar geleden als grafisch ontwerper begon bij Bodum.

'In de jaren tachtig werd wel even samengewerkt met een aantal externe ontwerpers, zoals Nathalie Du Pasquier van de Memphisbeweging. Sommige van haar ontwerpen hebben we nu ook opnieuw opgevist. Maar in wezen draait het dus om het product, niet om de sterontwerpers die ze al dan niet hebben ontworpen, hier geen namedropping.’

Make taste, not waste

Het Belgische publiek vindt hier dus voor het eerst alle producten van Bodum samen, waaronder ook de nieuwe lijn Basic, die exclusief in de winkel wordt verkocht. ‘Het idee bij Basic is dat we werken met pure materialen, we gebruiken slechts één materiaal, glas, plastic, metaal of hout. Geen kleuren, maar simpliciteit op zijn best. Daarnaast hebben deze producten geen verpakking zodat we de afvalberg toch een beetje hopen te verkleinen.’

Het milieu speelt een belangrijke rol bij Bodum. De producten hebben geen capsules of filters nodig (‘make taste, not waste’ luidt één van de slogans van het bedrijf), en bij de aankoop van een nieuwe waterkoker wordt de consument er bijvoorbeeld vriendelijk aan herinnerd om nooit meer water te koken dan hij nodig heeft. Ook wordt het merendeel van de producten nu al gefabriceerd in Portugal, en wordt de productie in Azië langzaamaan afgebouwd, zodat ook het transport minder impact heeft op het milieu.

Wie wat overdonderd is door het aanbod, kan plaatsnemen in de koffiebar vooraan in de winkel. ‘Het is belangrijk voor ons dat klanten de koffieblends en onze manier van koffie (en thee) maken, kunnen proeven. Hoe werkt onze French Press, hoe smaakt het resultaat? Het is de perfecte manier om onze producten optimaal te kunnen voorstellen', aldus Grossenbacher.

In het hoofdkwartier van Bodum werd uiteraard ook gejuicht toen de trend van slow coffee, die we al dan niet te danken hebben aan hipsters, zich doorgezet heeft. ‘Dat was er inderdaad boenk op, want wij zijn de slow coffee makers. We hebben de French Press, de Vacuum en de Pour Over (zie onderste foto, red.). Toen we die laatste een paar jaar geleden introduceerde, was er niemand die het begreep en was er bijgevolg weinig interesse. Nu zie je het principe overal.’