Direct naar artikelinhoud

Dumoulin houdt riant zicht op de eindzege na zware strijd in twintigste etappe

In de twintigste etappe van de ronde van Italië heeft Tom Dumoulin zaterdag vijftien seconden verloren op zijn belangrijkste concurrenten. Thibaut Pinot van FDJ kwam als eerste over de streep en pakte ook nog tien bonificatieseconden.

Dummoulin reed gisteren nog in het rozeBeeld anp

Het wordt een gevecht, had Tom Dumoulin 's morgens voorspeld. Want niemand wil onzekerheid. Van die onzekerheid - preciezer: een te kleine marge voor de afsluitende tijdrit in de Giro d'Italia, zondag tussen Monza en Milaan - wilde iedereen af.

Zijn prognose kwam zaterdag uit, maar het netto resultaat na vijf uur rijden en een heftige strijd op de niet eens zo steile berg Foza - 14 kilometer lang en een gemiddelde stijging van 6,7 procent - was dat de onzekerheid bleef. De eerste vier van het klassement staan net als een dag eerder binnen één minuut.

Dumoulin maakte ogenschijnlijk een tuimeling, van de tweede naar de vierde plaats, maar de werkelijkheid is dat hij met achterstanden van 53 seconden op rozetruidrager Nairo Quintana, 14 op Vincenzo Nibali en 10 op Thibaut Pinot als specialist in het rijden tegen de klok nog altijd riant zicht heeft op de eindzege. Pinot, zelf de winnaar van de rit tussen Pordenone en Asiago, zei het na de wedstrijd: 'Dumoulin is de favoriet.' 

Bauke Mollema, die negende werd: 'Ik denk dat Dumoulin gaat winnen.' Nairo Quintana: 'Ik zal de tijdrit van mijn leven moeten rijden.'

Dumoulin houdt riant zicht op de eindzege na zware strijd in twintigste etappe
Beeld ap

Speculeren

Zelf hield hij zich op de vlakte. 'Ik wil nog niet bezig zijn met morgen. Ik moet niet gaan speculeren. Dat gaan jullie maar doen, maar ik zet gewoon mijn telefoon uit.' Hij verwacht wel dat de tijdsverschillen minder groot zullen zijn dan in de eerste tijdrit naar Montefalco. Toen reed hij de concurrentie op grote achterstand.  

Maar vergelijken is lastig, volgens hem: met net geen dertig kilometer is het parcours zondag tien kilometer korter dan in Umbrië en na een afmattende Giro is het nog maar afwachten wat een renner nog aan vers sap in de benen heeft. 'Iedereen gaat minder zijn. Het is zaak te sterven tot aan de meet. Ik ga gewoon rammen, volle bak rijden. Afzien als een buffel. Dan zien we het wel na de finish.' Dat hij nu voor meer andere concurrenten zal moeten vertrekken, deert hem niet. Hij wil onderweg toch nooit tussentijden doorkrijgen.

Op de flanken van de Foza voltrok vandaag zich een spetterende knokpartij zonder duidelijke winnaars en verliezers. Het was Nibali die het bal opende, door drie keer aan te zetten. Daarna volgden aanvallen van Quintana, Iljoen Zakarin en Domenico Pozzovivo. Dumoulin was zelf niet in staat om initiatief te nemen.

Thibaut PinotBeeld afp
Speculeren? Dat gaan jullie maar doen, maar ik zet gewoon mijn telefoon uit.
Tom Dumoulin

Kongsi tegen kongsi

Duels van man tegen man en kongsi tegen kongsi wisselden elkaar af. Pinot was eerst een bondgenoot van de Nederlander door met hem  het gat te dichten naar de weggereden Quintana en Nibali. De Fransman stapte over naar het andere kamp door te demarreren en de Colombiaan en  de Italiaan met zich mee te nemen. Toen het drietal aansloot bij de koplopers Zakarin en Pozzovivo, smoorde de samenwerking naarmate Asiago in zicht kwam, in het besef dat ze wel degelijk ook tegenstanders van elkaar waren. Dumoulin moest met zijn tiende plek uiteindelijk vijftien seconden prijsgeven.

Na de wedstrijd prees hij Mollema, Bob Jungels en Adam Yates. Met hun steun verloor hij de andere favorieten niet uit het oog. 'Die ben ik eeuwig dankbaar. Die hebben zich voor mij onsterfelijk gemaakt. Die hebben hun longen eruit gereden voor mij. Waarom? Omdat ze me aardiger vinden dan Quintana en Nibali, denk ik.'

Kongsi tegen kongsi
Beeld anp

Tijdrijderscapaciteiten

Hij voelde zich goed in deze etappe, al heeft hij niet meer de wonderbenen van een week geleden. 'Het scherpe randje is er vanaf. Je ziet nu dat de echte klimmers wat meer hun niveau houden. Met mijn tijdrijderscapaciteiten heb ik de schade nog weten te beperken.' Hij heeft niet het gevoel gehad dat hij er door zou zakken, vandaag. 'Het was de hele dag zwaar. Maar als ik geen slechte benen heb en geen hongerklop, dan breek ik niet.'

Nee, hij zal zich niet anders dan hij gewend is voorbereiden op de tijdrit van morgen. 'Rusten, eten, slapen. En geen rare dingen doen.'

Je ziet nu dat de echte klimmers wat meer hun niveau houden. Met mijn tijdrijderscapaciteiten heb ik de schade nog weten te beperken.
Tom Dumoulin

Lees meer over de Giro

Live
Lees hier ons liveverslag nog eens terug.

Waarom de roze trui roze is
De Giro d'Italia is opgericht om de roze pagina's van La Gazzetta dello Sport te vullen met wielerverhalen. De krant en de ronde zijn al 100 jaar innig met elkaar verbonden.