Vrijwilligers Zelfmoordlijn beantwoorden recordaantal oproepen

De vrijwilligers van Zelfmoordlijn 1813 hebben in 2014 bijna 30 procent meer oproepen beantwoord dan een jaar eerder, een record. Directrice Kirsten Pauwels wil de Zelfmoordlijn wel nog verder uitbreiden. "Niemand mag gefrustreerd achterblijven, omdat de lijn bezet is", zegt ze.

In 2014 beantwoordden de vrijwilligers van Zelfmoordlijn 1813 14.536 oproepen. Dat record is het resultaat van een stijging van het aantal vrijwilligers, een uitgebreid online-aanbod en een betere bekendheid van het verkorte nummer 1813.

Eind 2013 werd de Zelfmoordlijn hervormd. Er kwam een verkort nummer en een website die alle hulplijnen rond zelfdoding overkoepelt. De groep vrijwilligers van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding, de organisatie achter de Zelfmoordlijn, kreeg ook versterking van een aantal vrijwilligers van Tele-Onthaal.

Die hervormingen hebben dus tot een forse stijging van het aantal beantwoorde oproepen geleid. Online is de groei het grootst. Er werden bijna 60 procent meer chatgesprekken gevoerd dan in 2013. Er worden ook steeds meer mannen bereikt. Dat is belangrijk, want mannen plegen vaker zelfmoord dan vrouwen.

"Niemand mag gefrustreerd achterblijven"

Kirsten Pauwels, de directrice van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding, vindt het goed dat er meer oproepen worden beantwoord, maar ze voegt eraan toe dat er ook nog oproepen gemist worden en dat er dus nog uitbreiding nodig is.

Het aantal gemiste oproepen is niet duidelijk. De vrijwilligers van de Zelfmoordlijn kunnen namelijk niet zien of er tijdens een gesprek nog anderen staan te wachten. "Dat is bewust zo georganiseerd, anders nemen ze niet de nodige tijd", zegt Pauwels aan onze redactie.

"We weten niet hoeveel oproepen we precies missen, maar vooral 's avonds op de piekmomenten komen we vrijwilligers te kort. Dan krijgen we wel eens de reactie dat de lijn bezet was. Zolang we weten dat onze vrijwilligers continu in gesprek zijn, weten we dat uitbreiding nodig is."

"Niemand mag gefrustreerd achterblijven, dat is onze ambitie. Iedereen moet op zo kort mogelijke termijn een gesprek kunnen krijgen bij de Zelfmoordlijn", besluit Pauwels.

Chatgesprek duurt een uur, telefoongesprek een half uur

Een chatgesprek op Zelfmoordlijn1813.be duurt gemiddeld een uur. Omdat dat vrij lang is, zijn er meer vrijwilligers nodig die dus vooral de jongeren te woord kunnen staan. Aan de telefoon duren de gesprekken gemiddeld maar een half uur.

De gemiddelde leeftijd van mensen die contact zoeken met de Zelfmoordlijn via de chat is 21 jaar. Bij telefonisch contact ligt de leeftijd hoger. Daar is het gemiddelde 43 jaar.

Bijna een derde van de oproepers aan de telefoon en chat heeft al een zelfdodingspoging ondernomen. Deze cijfers tonen dat de doelgroep goed wordt bereikt. Heel wat mensen met acute suïcidaliteit weten de weg naar de lijn te vinden.

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan altijd terecht op het nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.

Meest gelezen