Zo loopt je trouwfeest niet in het honderd

© Shutterstock

Een mislukte openingsdans, intense regenbuien en verveelde gasten: ik heb er de voorbije weken al nachtmerries over gehad. Want wat als ons trouwfeest niet loopt zoals gepland? Sebastiaan Tips, zaakvoerder van Coeur Catering en Rooftop Restaurant & Bar Gaston, maakte er al heel wat mee. Hij geeft - zoals zijn achternaam betaamt - advies om het voor iedereen leuk te houden in de feestzaal.

vwh

Sebastiaan Tips heef al vijf jaar nauw contact met koppels die hun huwelijk voorbereiden. Hij merkt dat mensen steeds minder opteren voor een klassiek feest met de hele familie, verre kennissen en zakenpartners. ‘Vandaag mag het allemaal intiemer met mensen die er echt toe doen. Deze trend zet zich volgens Sebastiaan door in elk aspect van het feest. ‘De meest emotionele en intieme momenten op ons dakterras, zijn ceremonies op maat van het koppel’, klinkt het.

Het sharing-concept: samen eten uit potjes. Beeld: Shutterstock

Anno 2015 verloopt het eten en drinken een pak socialer dan vroeger. ‘Mensen kiezen vaker voor een persoonlijke aanpak en focussen op interactie tijdens het feest’, klinkt het. ‘Wat sterk opkomt is een bar waar je als gast je drankjes kunt customizen, maar ook de aanwezigheid van een sommelier of barista geïntegreerde koffiebar zijn in de mode. In de keuken is een oeroud concept aan een heuse opmars bezig: sharing. ‘Concreet zet de cateraar grote potten en pannen op tafel. De gasten mogen zichzelf bedienen. Dit brengt hen dichter bij elkaar. Ook al is het maar de sauspot vragen aan een andere gast: je bent lekker sociaal bezig.’

Goed gezelschap en culinaire lekkernijen zijn onmisbare ingrediënten voor een trouwfeest, maar er is meer nodig om het helemaal te doen slagen. Sebastiaan legt in twaalf tips uit hoe je die maandenlange voorbereiding omzet in de praktijk als je grote dag eindelijk is aangebroken.

1. Communiceer over het themaGa je voor een feest met een (kleuren)thema, laat het dan weten aan het cateringbedrijf. De chef en zijn personeel vinden het vast leuk om je gasten te verrassen met culinaire interpretaties van je thema.

2. Hou verrassingen niet geheimGeef getuigen het telefoonnummer van het cateringbedrijf. Als je gasten speeches of flashmobs plannen, moeten de kok en zijn personeel dat weten. Als ze niets afweten van een verrassingsact, dan kan hij in de keuken problemen krijgen. Bijvoorbeeld: lam moet mooi rosé gebakken zijn, als dan net een lange speech begint, mag hij herbeginnen.

3. De ceremoniemeester is je beste vriendVoorzie een ceremoniemeester. Dat mag gerust een vriend(in) zijn, maar de persoon met deze taak kan heel nuttig zijn om cadeautjes naar een veilige plek te brengen en gasten die je net iets te uitvoerig begroeten de weg naar de bar wijzen.

4. Vertrouw op het zaalpersoneelBezorg jezelf niet onnodig veel stress. Dat is op een trouwfeest even makkelijk gezegd als gedaan: het personeel is er en kent je planning en zal deze volgen. Lukt het je echt niet om kalm te blijven, dan kan de maître je even apart nemen voor een realitycheck om te voorkomen dat je zelf je ‘mooiste dag’ verknoeit.

Sebastiaan Tips (midden) bespreekt een feest. Beeld: Gaston

5. Houd rekening met regenGa altijd uit van het slechtste, want in België weet je nooit. Check twee dagen voor de grote dag nog eens de weersvoorspelling. Als het er echt niet goed uitziet heb je nog tijd om dekentjes, tenten of branders te voorzien. Een ding is zeker: niets zo vervelend als een feest vol warmte en blijdschap in een koude tent.

6. Overschouw je feestGun jezelf als koppel de tijd om het geheel te overschouwen: dit is jullie moment en het duurt maar even. Leg je gsm aan de kant absorbeer de sfeer op met je eigen ogen. Op social media is het toch kalm, want al je vrienden zijn bij je. Wel leuk: voorzie een eigen hashtag, zo vind je de dag erna alle feestkiekjes terug.

7. Vergeet moeilijke choreografieënAls je niet kan dansen, hou je dan aan een sobere dans maar probeer geen show in elkaar te flansen. Dat loopt sowieso slecht af. Samen met de speeches die veel te lang wil je dat echt niet meemaken. Voor je het weet staat het ietwat gênante moment op Facebook.

8. Voorzie een kids cornerVerwacht je veel kinderen? Dan is een nanny of een beetje kinderanimatie voorzien geen overbodige luxe. Richt eventueel een zone van de zaal in met tafels en stoelen op kindermaat, leg er chips en wat speelgoed en ze amuseren zich gegarandeerd. Als een van je vrienden dan ook nog een oogje in het zeil kan houden, ben je op je gemak.

Een goed geïnformeerde dj schept de juiste sfeer op een trouwfeest. Beeld: www.boutique-musique.be

9. Maak goede afspraken met de djDe dj maakt of kraakt je feest: zit daarom minsten één keer met hem samen en bespreek grondig wat al dan niet kan, zo kom je niet voor onaangename muzikale verrassingen te staan. Laat de dj ook niet net voor het dansfeest beginnen, een opwarming van een paar uurtjes schept extra sfeer.

10. Wees zuinig met fotografenKies voor maximum één professionele fotograaf: hij zal niet alle details fotograferen, maar wel een gevarieerd aanbod aan trouwfoto’s presenteren. Elk detail van je feest documenteren - ja, ook die minder flatteuze momenten - doen een beetje aan Big Brother denken.

11. Stuur gasten voor het feest op restaurantMensen die aansluiten voor het dansfeest kan je onrechtstreeks in feeststemming krijgen. Laat hen weten waar ze lekker kunnen gaan eten en wie van jullie gemeenschappelijke kennissen ook uitgenodigd zijn. Dan komen ze misschien allemaal samen dansen op je trouwfeest en zijn ze al goed in vorm.

12. Neem voldoende vakantieNeem twee dagen voor het feest vakantie: het is belangrijk om je heel bewust voor te bereiden op je bruiloft. Plan je dagen niet te vol: daar krijg je alleen maar stress van.

Het dakterras met zicht op Gent. Beeld: Gaston

Meer informatie: www.gaston-gent.be en www.coeurcatering.be

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer