Direct naar artikelinhoud

Winst Randstad stijgt met 13 procent dankzij aantrekkende economie

Uitzendbureau Randstad profiteert volop van de aantrekkende economie. De cijfers van het uitzendbureau zijn in het eerste kwartaal van 2017 beter dan het positieve resultaat dat al werd verwacht. De omzet steeg met 6,4 procent naar 5,6 miljard euro. De nettowinst steeg zelfs met 13 procent. Randstad is het op een na grootste uitzendconcern ter wereld, actief in 44 landen. Het bedrijf profiteert sterk van de economische groei in die landen.

Het logo van Randstad in Haarlem.Beeld anp

Heel gek is dat niet. Als de economie groeit, zijn het altijd de uitzendbureaus die daar als eerste aan verdienen. Ze zijn vroegcyclisch, zoals dat heet: ze lopen voor op de rest van de economie. Bij economische voorspoed durven bedrijven nog geen nieuw personeel aan te nemen. Personeel inhuren is een minder grote stap.

Vooral het herstel van de Europese economieën is goed nieuws voor het uitzendbureau. 'Tweederde van de omzet van Randstad komt uit de Europese Unie', zegt beursanalist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers. En in Europa groeide de economie harder dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Het zijn dan ook landen als Italië (23 procent), Frankrijk, Duitsland en Spanje (alle 9) waar Randstad het meest groeide.

Bescheiden Nederlandse groei

In Nederland is de groei van het uitzendbureau een stuk minder indrukwekkend: 1 procent. Maar met de Nederlandse economie gaat het toch ook goed? In Nederland speelt iets anders, volgens Randstad. De bescheiden groei in Nederland zou komen doordat de Nederlandse overheid veel payrollers van Randstad in vaste dienst heeft genomen. Ook speelt mee dat Randstad in Nederland een aantal contracten beëindigde, omdat de contracten te weinig winst opleverden. 

In de omzetcijfers is de overname van Monster, bekend van carrièreplatform Monsterboard, nog niet opgenomen, anders was de omzetgroei nog hoger uitgevallen. Met die overname is Randstad wel van het overnamepad af, volgens Versteeg. De komende tijd zal het bedrijf zich volgens hem richten op het ontwikkelen van een digitale strategie voor Monster en Randstad zelf om de concurrentie met sociale media als LinkedIn aan te kunnen gaan.