© Neel Vermeiren

Langer wachten op treinen naar Nederland, wel 6 extra treinen naar Antwerpen

De Beneluxtrein zal niet vanaf december 2016, maar pas ten vroegste vanaf april 2017 over de hogesnelheidslijn 4 via station Noorderkempen rijden. Sommigen spreken zelfs al van eind 2017. In afwachting van de Beneluxtrein worden er vanaf 12 december 2016 6 extra piekuurtreinen ingelegd voor de reizigers van station Noorderkempen.

De Beneluxtrein, terug op het spoor gezet na het Fyra-fiasco, zal niet vanaf december 2016, maar pas ten vroegste vanaf april 2017 over de hogesnelheidslijn 4 via station Noorderkempen rijden. Sommigen spreken van eind 2017. De oorzaak ligt bij het niet tijdig klaar zijn van de locomotieven met het gehomologeerd veiligheidssysteem ETCS. “Dit is onbegrijpelijk. 3,5 jaar na het uit dienst nemen van de Fyra-treinen en na de aankondiging dat de Beneluxtrein via de hogesnelheidslijn zou gaan rijden, slaagt men er nog steeds niet in om de treinen hiervoor tijdig klaar te krijgen. De hogesnelheidslijn heeft enorm veel geld gekost en moet voor Noorderkempen zorgen voor snelle treinverbindingen richting Antwerpen en Brussel, én richting Nederland.”, vertelt Jef Van den Bergh.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor de reizigers van het station Noorderkempen. Vanaf 12 december 2016 worden er drie extra treinen in de ochtendpiek en drie in de avondpiek ingelegd. Na het slechte nieuws over de Beneluxtrein, had CD&V- Kamerlid Jef Van den Bergh hier sterk op aangedrongen. De extra treinen zullen vertrekken in station Noorderkempen om 6u30, 7u26 en 8u30. In Antwerpen-Centraal zullen ze vertrekken om 16u15, 17u15 en om 18u15. Reizigers kunnen hierdoor in de spits ieder halfuur een trein nemen. “Toen bekend werd dat de deadline voor de Beneluxtrein in december 2016 niet gehaald zou worden, hebben wij meteen gepleit voor extra treinen tussen Brecht & Antwerpen, met vlotte aansluitingen in Antwerpen- Centraal. Wij zijn dan ook blij dat de NMBS op onze vraag ingaat en extra treinen inlegt. Maar wij blijven er wel op hameren dat de Benelux-trein, met halte in Brecht, zo snel mogelijk via de hogesnelheidslijn 4 gaat rijden.”, besluit CD&V Kamerlid Jef Van den Bergh.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER