De hotdog is de nieuwe hamburger

© dot.HOGS

In steden als New York, Berlijn en Amsterdam maakt de hotdog al langer furore, maar nu lijkt ook België er klaar voor. De 'haute dog' is de nieuwe gourmetburger: een kwalitatief antwoord op 'gewoon een broodje met een worst'. Niet alleen Jeroen Meus heeft de betere worst ontdekt: deze drie pioniers spreken over hun passie voor de hotdog.

tib

-Frank & Brut: hotdogs en champagne -

Het concept: Overdag kan je hier terecht voor het betere ontbijt- en brunchgebeuren, 's avonds worden er hotdogs en champagne geserveerd. 'Het is een leuke combinatie: het street-aspect van de hotdog en het luxueuze van champagne', zegt oprichter Kiarash Nabavieh. 'We proeven welke champagne het beste past bij onze hotdogs en gaan daarmee foodpairen. Maar het is zeker niet de bedoeling dat het enorm duur wordt, we houden het aangenaam'.

Waarom de hotdog? Nabavieh begon eerder al het concept 'Burgers & Booze', waar hamburgers met cocktails gecombineerd worden. Maar hij heeft altijd geloofd in de hotdog: 'Ik ben piloot en ik kom overal ter wereld. In New York, in Chicago, zijn de hotdogs al jaren hip, dat is doorgestroomd naar Amsterdam, Londen en Berlijn. Een paar jaar geleden was het nog te vroeg, maar nu is België klaar voor de hotdog. Je kan ook meer doen met een hotdog dan met een hamburger. De meeste hamburgers hebben hetzelfde vlees, voor hotdogs kan je telkens een andere worst maken, met kervel of met verse truffel bijvoorbeeld. De smaken zitten in de worst én in de topping en dan kan je gedurfdere dingen doen, met meer diepgang. Het is geen toeval dat ook bekende chefs de hotdog ontdekt hebben. Een Duitse hotdog smaakt anders dan een Vietnamese en die smaakt dan weer anders dan een Thaise. We willen klanten meenemen naar al die smaken uit de hele wereld'.

Favoriete hotdog: De 'mexican dog', met cactus salsa, guacamole, lime sour cream en een nacho crumble

Praktisch: Frank & Brut opent binnenkort aan de Ernest Van Dijckkaai in Antwerpen. Meer info: www.frankandbrut.be en Facebook

-dot.HOGS: hotdogs op je feest-

Het concept: dot.HOGS zorgt voor hotdogs op maat voor feesten en events. Dat kan in de vorm van een kraampje met een barbecue, maar op verzoek ook met een foodtruck. 'Ik heb een aantal strandaardrecepten', zegt Gilles Draps, die eerder ook het foodplatform eatWARM lanceerde. 'Maar ik maak ook speciale hotdogs op verzoek. Voor een huwelijk kan ik bijvoorbeeld het favoriete gerecht van de bruid of de bruidegom vertalen naar een hotdog. Maar voor een whiskylancering ik heb ook al een ketchup op maat gemaakt op basis van die whisky'.

Waarom de hotdog? 'Ik wil graag een fastfoodproduct opwaarderen en ook een typisch Amerikaans product een beetje Belgischer maken. Ik gebruik Belgisch vlees en ik experimenteer met toppings als spruitjes en bieten, maar ook met vergeten groenten zoals postelein of gepekelde radijsjes. De basis is de klassieke hotdog en ik probeer die balans tussen zoet, zuur en bitter te bewaren, maar dan met minder conventionele producten'. Voor het vlees en de broodjes werkte hij samen met Cru, de luxevariant van Colruyt. 'Zij maken recepten honderd procent op maat, zodat ik kon experimenteren met verschillende soorten vlees en verschillende hoeveelheden vet. Ook het brood is een eigen creatie: het is een combinatie van twee desems, zodat de buitenkant krokant is, maar de binnenkant heel zacht'.

Favoriete hotdog: Een klassieke worst met gerookt spek, jonge spinazie, gegrilde walnoot, gepekelde radijsjes en een honingmosterddressing met rode peper.

Praktisch: dot.HOGS boeken kan via hallo@dothogs.be, meer info op www.dothogs.be

- De Worstelaar: hotdogs op een fiets -

Het concept: De Worstelaar rijdt rond in Antwerpen met een speciale fiets, geïnspireerd op de Amerikaanse 'push carts'. 'Het is een combinatie van een bestaand onderstel, waar een bain marie, een professionele koelbox en een inox werkblad in gezet werden', zegt Patrice Cop, die de fiets zelf ontworpen heeft. 'Met een fiets kom je op plaatsen waar een foodtruck niet mag staan, zoals op de stoep. Op die manier kan ik de hotdogs tot bij de mensen brengen'. Hoewel je De Worstelaar wel eens tegenkomt op foodtruckfestivals, wil hij zijn hotdogs vooral verkopen aan kantoorgebouwen tijdens de lunch, op kleinschalige events en aan terrasjesgangers.

Waarom de hotdog? 'Ik heb de betere hotdog leren appreciëren in Denemarken, niet toevallig ook een land waar veel gefietst wordt. Ik heb toen samengezeten met beenhouwer Vermeulen, die veel ervaring heeft met restaurants en voor de worsten zorgt. Een echte worst heeft een goede 'knak' als je erin bijt, dan weet je dat je geen synthetisch omhulsel hebt. De broodjes werden speciaal voor mij gemaakt door Toon De Klerck, de vroegere patissier van Hof van Cleve - om die 'knak' te benadrukken, werk ik liefst met zachte broodjes. Naast zijn 'classic' hotdog een een variant met kaas en chili, wisselt De Worstelaar regelmatig van specials, gemaakt met seizoensproducten.

Favoriete hotdog: Worstelaar Classic, met gefrituurde uit, zachte zuurkool en een saus op basis van mosterd en mierikswortel.

Praktisch: Op Facebook deelt De Worstelaar de locaties waar hij staat

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer