Direct naar artikelinhoud
Touring enquête

"80 procent van weggebruikers wil 130km/u op autosnelwegen"

"80 procent van weggebruikers wil 130km/u op autosnelwegen"

Uit een online poll van mobiliteitsorganisatie Touring blijkt dat een grote meerderheid van de weggebruikers zich kan vinden in een al dan niet flexibele snelheidslimiet van 130km/u op bepaalde autosnelwegen. Flexibel heeft zowel met tijdstip, weersomstandigheden als trajectlocatie te maken, zegt Touring.

Het idee werd vorige week aangehaald door de overheid in het kader van de discussie over het verlagen van de snelheidslimiet tijdens de spitsuren.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) liet toen geen spaander heel van de piste om de maximumsnelheid op autosnelwegen te verhogen tot 130 kilometer per uur, waar zijn federale collega François Bellot (MR) onder strikte voorwaarden voorstander van is. "We kampen in Vlaanderen nu al met de schande van 400 verkeersdoden in één jaar tijd. Nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen, is voor mij onaanvaardbaar", reageerde minister Weyts.

Uit een online poll (en dus geen representatieve steekproef) van Touring  blijkt dat een meederheid van de weggebruikers de mening van minister Weyts alvast niet deelt. Ongeveer 4.000 internetgebruikers hebben deelgenomen aan de peiling. Ze konden kiezen uit de volgende drie mogelijkheden:

• de maximumsnelheid van 120 km/u blijft onveranderd;
• de maximumsnelheid wordt overal opgetrokken naar 130 km/u ;
• de maximumsnelheid wordt opgetrokken naar 130 km/u naargelang de situatie.

De laatste keuzemogelijkheid, dus een flexibele maximumsnelheid, behaalde met 54,5 procent de meeste stemmen bij de internetgebruikers. 30,5 procent van de internetgebruikers koos voor de tweede optie. Met of zonder aanpassing naargelang het traject en de situatie, blijkt dus meer dan 80 procent van de gepeilden voorstander te zijn van een verhoging van de maximumsnelheid

Slecht wegdek
"Velen lieten met een vleugje humor weten dat er in de klassieke ochtend- en avondfiles sowieso geen andere oplossing is dan stapvoets te rijden. Anderen merkten op dat er meer inspanningen zouden moeten gebeuren om het slechte wegdek op vele snelwegen aan te pakken. Dit houdt volgens hen een groter gevaar in dan een eventuele verhoging van de toegelaten snelheid".

Dynamische signalisatie
Touring is voorstander van een flexibele aanpassing van de snelheid dankzij een dynamische signalisatie op de ring- en snelwegen, zoals dat nu al het geval is op de ring rond Antwerpen. Dus ook voor het verlagen van de snelheidslimiet bij druk verkeer of tijdens de spits.

Twee voorwaarden
"Twee grote voorwaarden om zoiets te doen slagen zijn dat iedereen er zich dan ook aan houdt en dat het systeem efficiënt werkt en geloofwaardige aanwijzingen geeft. Wij zijn ook niet tegen het idee om op bepaalde trajecten en op bepaalde tijdstippen, de toegelaten snelheid op te voeren naar 130 km/u. Dit voorstel is zeker het overdenken en testen waard. Maar we zijn ook van mening dat een verlaagde toegelaten snelheid naar 110 km/u bij slecht weer (regen, sneeuw, enz.) het verkeer kan bevorderen. Een flexibele limiet in beide richtingen dus", besluit Touring.