Direct naar artikelinhoud

De Volkskrant tv-selectie voor 23 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Wild Alaska LiveBeeld PBS

Tour de France

NPO 1, 16.35 uur

Rechtstreeks verslag van de slotetappe van de Tour de France over 105 kilometer. Het peloton vertrekt in het dorpje Montgeron en komt aan op de Champs-Elysées in Parijs. De laatste Avondetappe begint erna eerder dan normaal, al om 20.25 uur.

Kwartslag

NPO 2, 16.35 uur

De Nederlandse auteur Niña Weijers vertelt hoe de Amerikaanse schrijfster Virginia Woolf haar op een nieuwe manier naar de wereld liet kijken. Woolfs roman To the Lighthouse laat zien hoe er veel schoonheid te vinden is in het onopvallende alledaagse.

Niña WeijersBeeld anp

What's the right thing to do?

NPO 2, 19.25 uur

In aflevering twee van deze ontmoeting tussen politiek filosoof Michael Sandel en een groep Nederlanders, onder wie schrijver Philip Huff en cabaretier Jeroen Woe, buigt het gezelschap zich over de morele grenzen van robotisering en kunstmatige intelligentie.

Wild Alaska Live

BBC 1, 20.00 uur

Ambitieus nieuw natuurproject, waarin de BBC-presentatoren live verslag doen van de spectaculaire natuur van Alaska. Op het programma staan beren, adelaars, wolven en walvissen, die samendrommen om de hoogtijdagen van de zomer te vieren.

Zomergasten

NPO 2, 20.15 uur

Met het debuut van Janine Abbring als presentator. Haar eerste gast is microbioloog en NRC-columnist Rosanne Hertzberger (1984). Zij kiest onder meer fragmenten van de Amerikaanse bioloog Lynn Margulis en de Volvo Ocean Race in 2014.

Rosanne HertzbergerBeeld RV

Marlene Dietrich

Canvas, 23.30 uur

Documentaire uit 2012 over de latere levensjaren van de Duitse actrice en zangeres Marlene Dietrich. Tot aan haar dood op 6 mei 1992 leefde zij vijftien jaar lang afgesloten van alles en iedereen in haar appartement in de Avenue Montaigne in Parijs.

Fort Apache (John Ford, 1948)

Eén, 13.55-16.00 uur

De eerste film van de zogeheten cavalerie-trilogie van regisseur John Ford, Fort Apache, is een opmerkelijke western  overigens net als de andere twee: She Wore a Yellow Ribbon en Rio Grande. Wie eindeloze gevechten en/of wraakzucht verwacht, kan de tv beter uit laten vanmiddag. Fort Apache laat bovenal een afgelegen militaire post zien als een minisamenleving, met alledaagse problemen en gebeurtenissen.

Fords tot dan toe grote held Henry Fonda arriveert er in 1876 met tegenzin, na een glansrijke periode in het leger, onder meer in de Burgeroorlog. Hij treft er gezelligheid (Ieren zetten er de toon, er wordt veel gedanst en gedronken) en trekt er als buitenstaander de discipline aan. In scènes die opvallend luchtig, soms zelfs kolderiek, van aard zijn. Maar wel altijd  Ford wordt niet voor niets gerekend tot de grootsten uit de filmgeschiedenis  met een uiterst verzorgde decoupage (de manier waarop een scène in shots wordt opgedeeld), waarbij de camera nog niet bewoog. Het geeft Fort Apache behalve een statisch ook een wat toneelmatig aanzien waaraan ook het feit bijdraagt dat veel zich tussen vier muren afspeelt en in de studio werd opgenomen. Wat rijkelijk wordt gecompenseerd door de twee delen van de film waarin de camera opeens voortraast naast de galopperende paarden en Ford zich net zo makkelijk een groots actieregisseur toont. Dat zijn de scènes waarin de militairen slag leveren met indianen die in opstand komen tegen hun opsluiting in reservaten.

Die afwisseling van bijna tuttig intieme komedie (er is ook nog een liefdesaffaire met Shirley Temple) en fantastische actiescènes maakt Fort Apache tot een lastig te waarderen maar intrigerende film.

Maps to the stars (David Croneneberg, 2014)

BBC 2, 23.00-00.45 uur.

Uitbundige en beetje onderschatte satire op het verziekte leven in Hollywood, gemaakt door de man die weet hoe je verantwoord grenzen overschrijdt, David Cronenberg (Dead Ringers, Crash, Eastern Promises). Een van de hoofdrollen is van Mia Wasikowska (Alice in Wonderland, Jane Eyre), die sterk een als wraakengel vermomde psychiatrische patiënt speelt, Agatha, die zo haar redenen heeft een bestaan op te bouwen in de filmwereld van Los Angeles. De andere hoofdrol is niet minder sterk: Julianne Moore speelt een actrice, Havana, met een moedercomplex, terend op oude roem. Zonder iets van haar verleden te weten, huurt Havana de timide Agatha in, waarna Cronenberg kan beginnen aan zijn deconstructie van de façade van normaliteit in Tinseltown. Meet vertellen zou de film schaden en daar is-ie te goed voor. Kijken dus maar gewoon.

Grizzly Man (Werner Herzog, 2005)

NPO 2, 23.25-01.10 uur.

Timothy Treadwell werd beroemd door jaar in jaar uit maandenlang in een reservaat van grizzlyberen te verblijven. Hij was ervan overtuigd dat hij een met ze was. Treadwell filmde zichzelf en maakte schitterende opnamen van de beren. Dat videomateriaal had makkelijk tot een sensationele film kunnen leiden, want Treadwell kwam op een gruwelijke manier aan zijn eind. Maar van zijn einde bestaat slechts een geluidsfragment. In Grizzly Man is te zien hoe maker Werner Herzog dat fragment beluistert. Hij raadt de bezitter ervan, een van Treadwells beste vrienden, aan het nooit te beluisteren. In de film is het ook niet te horen, omdat Herzog, zelf ook niet vies van het opzoeken van grenzen, de man die door menigeen als een zot werd beschouwd, koestert. Het bleek de juiste houding voor een indrukwekkende documentaire. Al is het laatste woord over het documentairegehalte van de film nog niet gesproken.