Onderwijsnetten willen geen centraal eindexamen
‘Door een uniform eindexamen gaan scholen alleen maar les geven in functie van die toets’, vrezen de onderwijskoepels.
Wat in de buurlanden al jaren de logica zelve is, staat niet meteen te gebeuren in Vlaanderen: de invoering van een uniform en gecentraliseerd eindexamen voor alle leerlingen. De onderwijsnetten zeggen in koor ‘neen’ tegen het voorstel, zoals gisteren in deze krant voorgesteld.
Vanwaar de scepsis? ‘Een dergelijke toets peilt niet naar de volledige ontplooiing van een jongere’, zegt GO-topvrouw Raymonda Verdyck, ‘alleen naar de cognitieve kwaliteiten’. ‘Dat levert een beperkt beeld op van iemand. Wat met iemands culturele en persoonlijke ontwikkeling tijdens de opleiding?’
‘Bovendien is een dergelijke centrale toets een momentopname, terwijl het gemeenschapsonderwijs inzet op een continue sturing en evaluatie.’
Verdyck blijft vertrouwen op de capaciteiten van de leerkrachten, die volgens haar een beter zicht bewaren op elke leerling afzonderlijk.
Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, staat op dezelfde lijn als Verdyck. ‘Een centraal examen staat haaks op de vrijheid van onderwijs. Het gevaar bestaat ook dat scholen de lessen en de leerstof zo inrichten dat ze alleen voorbereiden op de testen. Dat betekent een verschraling. Ik voel me totaal niet aangesproken door het voorstel.’
Het katholieke net maakt reeds gebruik van interdiocesane proeven ‘en dat werkt zeer goed’, zegt Boeve nog.
Volgens Raymonda Verdyck kan een centraal examen wel dienen als algemeen instrument om de kwaliteit te meten. ‘Maar dan op het niveau van de school. Die proeven komen dan boven op de normale examens.’