© Guy Willems

© Guy Willems

© Guy Willems

© Guy Willems

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Campus de helix houdt geslaagde rondetafelconferentie

De werking van campus de helix is gebaseerd op een meerjarenplan, dat om de zoveel jaar wordt opgemaakt op basis van een kwaliteitsanalyse. Die gebeurt door de directie en door medewerkers die een organiserende of coördinerende taak hebben enerzijds, en op basis van een enquête bij personeel, leerlingen en ouders anderzijds. Voor het nieuwe meerjarenplan, dat volgend schooljaar ingaat, is de aanpak grootser en wordt ook input gehaald bij externe partners die van dichtbij of verderaf betrokken zijn bij de schoolwerking.

Guy Willems

Om dit te realiseren werd een rondetafelconferentie georganiseerd op initiatief van algemeen directeur Sabine Vanstraelen. De PR-groep van Campus de helix zorgde voor de uitwerking en de organisatie. Leerlingen van 5 Office verzorgden de logistieke ondersteuning en het onthaal in een opdracht voor werkplekleren. Het event vond plaats in de eetzaal van sportcomplex De Helix, met een schitterend uitzicht op het schoolgebouw. Interessante quotes, in het groot afgedrukt, droegen bij aan de sfeer van het event. Deze stonden ook op bierviltjes op de tafels. Alles was uitgewerkt in de stijl van het logo van de rondetafel. De presentatie van de avond was in handen van Annemie Ramaekers van TV Limburg.

Er waren 70 vertegenwoordigers van culturele verenigingen, het gemeentebestuur, stagebedrijven, leveranciers, scholen, volwassenenonderwijs en andere partners. Verdeeld over tien tafels gingen ze samen met leerlingen en leerkrachten op zoek naar ideeën om het onderwijs van de toekomst op Campus de helix zo te organiseren dat de leerlingen de uitdagingen van de 21ste eeuw aankunnen. Een gespreksleider leidde alles in goede banen. In de ideeënronde werd gevraagd wat de campus goed en minder goed doet en met welke ideeën rekening kan gehouden worden voor de toekomst. In een tweede ronde gingen de deelnemers op zoek naar uitdagingen voor het onderwijs van de toekomst in het algemeen. In de derde ronde werd gevraagd welke waarden en normen de mensen aan de tafels belangrijk vonden. Iedere ronde werd gestart met een speciaal gemaakte video om de inhoud en de bedoeling ervan te verduidelijken. Alle ideeën en bemerkingen werden verzameld en geplakt op grote borden die op de tafels lagen en die als basis zullen dienen voor de uitwerking van het meerjarenplan.

"Chapeau voor een school die het aandurft om zo een initiatief op poten te zetten", "Prachtig hoe alles zo visueel is gebracht", "Een professionele organisatie. Mooi dat er ook leerlingen aan meewerken", "We waren aanwezig op een boeiende rondetafelconferentie", "De mix van de deelnemers aan de tafels was een boeiende ervaring." Met deze en andere reacties lieten de deelnemers hun enthousiasme over de organisatie en de inhoud van de rondetafelconferentie duidelijk blijken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer