Verschuiving op advertentiemarkt raakt Google

© REUTERS

Google heeft last van Facebook en andere rivalen als het gaat om verdienen aan advertenties op smartphones. Het internetbedrijf weet daar minder inkomsten te genereren, terwijl het merendeel van Google-gebruikers overstapt van desktops en tablets naar mobiele telefoons.

dgs,

Google presenteerde woensdag voor het eerste kwartaal een omzet van 15,4 miljard dollar, of een stijging van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (12,95 miljard). De zoekgigant wist met aanbiedingen zijn advertentievolume met ruim een kwart op te voeren, maar de gemiddelde prijs van een reclame-uiting daalde met 9 procent. Advertenties op tablets werden juist 29 procent duurder.

De nettowinst van het bedrijf uit het Californische Mountain View bedroeg 3,45 miljard dollar, tegen 3,35 miljard dollar een jaar eerder. Google investeert in toekomstige winstgroei door onder meer zijn aanbod van breedbanddiensten uit te breiden.

Het aandeel van Google daalde na de publicatie van de resultaten op Wall Street rond 22.25 uur Belgische tijd met 5,69 procent tot 524,85 dollar.