Total realiseert "zwaarste wegtransport ooit" op Antwerpse wegen

In het Antwerpse havengebied wordt komende nacht de grootste van in totaal 32 voorgemonteerde fabrieksonderdelen ("modules") van nieuwe procesinstallaties geleverd bij Total. Het gaat om een kolos van ruim 1.000 ton en afmetingen van 24 x 11 x 23 meter. Dat is het zwaarste transport ooit over de Antwerpse havenwegen.
Jonas Roosens

De nieuwe installaties kaderen in het moderniseringsproject van Total waarvoor het bedrijf vorig jaar 1 miljard euro vrijmaakte. Er komt onder meer een nieuw raffinagecomplex waar diesel en huisbrandolie met een ultralaag zwavelgehalte geproduceerd kunnen worden. "We passen ons aan de evoluerende marktvraag aan: in Europa is er een tekort aan diesel met een lage milieu-impact en een teveel aan benzine en zware stookolie", zegt Hilde Luystermans, directeur-generaal van Total Antwerpen.

Het is de eerste keer dat Total Antwerpen bij de bouw van een nieuwe installatie kiest voor een zogenaamde modulaire aanpak. Dat houdt in dat de installatie eerst elders in grote voorgemonteerde stukken geconstrueerd wordt, voor ze per schip naar de bedrijfssite getransporteerd wordt. De laatste kilometers van het schip naar de uiteindelijke nieuwe locatie worden stapvoets afgelegd op speciale voertuigen met enkele honderden wielen, zodat de druk van het enorme gewicht op de ondergrond tot een minimum beperkt blijft.

"Dit transport is al een fantastisch technologisch hoogstandje, nog voor de constructie er staat", zei burgemeester Bart De Wever (N-VA) maandag bij de presentatie van het project. "Hopelijk zorgt de nieuwe installatie in de toekomst ook voor economische records."

Meest gelezen