Nieuwe supertram voorgesteld in Gent

In de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in aanwezigheid van de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) en topmensen van De Lijn de eerste van 48 supertrams voorgesteld. Vanaf februari worden de trams ingezet in regio Gent, later op het jaar zullen ze ook opduiken in Antwerpen.
Nicolas Maeterlinck

De "Flexity 2", een tram van Bombardier, zal een deel van de verouderde PCC trams vervangen. Vanaf februari of maart zullen in Gent de tien 43 meter lange tweerichtingsvoertuigen met zeven modules ingezet worden. In Antwerpen worden tussen april en september 38 eenrichtingstrams geleverd, waarvan tien (lange) met zeven modules en 38 trams met vijf modules, samen 32 meter lang.

De supertram is 11,5 meter langer dan de bestaande "hermelijntram". De voertuigen kunnen met een capaciteit van 385 mensen tot 52 procent meer reizigers vervoeren dan een gewone tram.

Op tramlijn 1 in Gent, met 37.000 reizigers de drukste tramlijn van het land, kunnen daardoor per uur tot 2.000 reizigers meer vervoerd worden. Voor de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) zijn de nieuwe trams nodig om het aandeel van het openbaar vervoer te verdubbelen.

Nicolas Maeterlinck

"Nieuw vervoersmiddel is supergroen en geen gevaarte"

"De tram heeft een nieuwe klimaatregeling. De korte gangen en grote ramen zorgen voor een ruimtegevoel", verduidelijkt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Door een slim gebruik van klapstoeltjes is er extra ruimte voor bagage, de vloeren zijn verlaagd, en elke tram heeft twee rolstoelplaatsen. De supertram is ook supergroen: hij rijdt voor 100 procent op groene stroom en verbruikt 22 tot 35 procent minder."

Het gevaarte is geen gevaar, meent Weyts. "De trams zijn uitgerust met camera's, zodat de bestuurder een goed overzicht heeft, ook de haltes zijn aangepast, en chauffeurs krijgen een maand rijopleiding."

Meest gelezen