© victoriano moreno, put

Kristien Hemmerechts is duivenmest op Berchem Station beu: “Dit moet écht gaan stoppen”

Al jarenlang mail ik naar zowel het district als naar Infrabel om het probleem van de vele duivenmest onder de brug van Berchem Station aan te pakken. Maar ik word gewoon van het kastje naar de muur gestuurd”, klaagt schrijfster Kristien Hemmerechts, die in de buurt van het station woont, de situatie aan.

elien van wynsberghe

“Het is me nog altijd niet duidelijk wie nu juist verantwoordelijk is voor het aanpakken van het probleem rond de duivenmest onderaan de brug aan het station van Berchem. Het proper houden van de weg zou een bevoegdheid van het district zijn, maar de brug zelf is dan weer eigendom van spoorwegbeheerder Infrabel. En soms komt er inderdaad een kuisploeg de straat onder de brug reinigen, maar daarmee pak je het probleem niet aan. Er moeten netten gespannen worden, zodat duiven hun nesten niet meer tegen het plafond van de brug kunnen maken. Zo’n grote kost kan dat toch niet zijn? Bovendien is duivenmest ongezond en bevinden er zich onder die brug bushaltes waar mensen staan te wachten”, legt Hemmerechts uit. “Hier moet echt iets aan gedaan worden. Het is gewoonweg ­smerig.”

Bij Infrabel zegt men weet te hebben van het probleem. “Maar duivenbestrijding behoort tot de bevoegdheid van het lokale bestuur. Zij moeten hier hun verantwoordelijkheid opnemen en wij stellen ons daarbij op als een constructieve partner”, zegt woordvoerder Thomas Baeken.

Het Berchemse districtsbestuur reageert dan weer dat het probleem niet zo eenvoudig op te lossen valt als het lijkt. “Het klopt inderdaad dat wij als district instaan voor de kosten en de plaatsing van netten. En we hebben die mogelijkheid ook bekeken. Maar er stellen zich in de eerste plaats enkele technische problemen. De onderkant van de brug vraagt om aangepaste netten en die kosten erg veel geld. Komt daar nog eens bij dat het om een grote oppervlakte gaat”, legt Bruno De Saegher, districts­schepen van Openbaar Domein (N-VA) uit. “Daarnaast wordt er regelmatig gewerkt onder de brug, aan de verlichting en aan de kabels van Infrabel. Tijdens die werken zouden de netten dan elke keer opnieuw verwijderd moeten worden en die rekening kunnen wij als district onmogelijk dragen, want dat gaat om honderdduizenden euro’s. De kosten om dit probleem op te lossen staan dus jammer genoeg niet in verhouding tot de last.”