Direct naar artikelinhoud

Verzekeraar Allianz treft grote schikking met houders van woekerpolissen

Enkele dagen na een nederlaag van Nationale-Nederlanden bij klachteninstituut Kifid zit er opnieuw schot in het al jarenlang slepende woekerpolisdossier. Verzekeraar Allianz heeft een grote schikking getroffen met houders van woekerpolissen, zo is dinsdag gemeld.

'De meeste mensen hebben meer schade. Er zijn er ook bij wie de schade tot wel 10 duizend euro oploopt.'Beeld anp

De afspraken zijn gemaakt met de Vereniging Woekerpolis.nl, ConsumentenClaim en Stichting Woekerpolisproces, die nu hun juridische procedures tegen Allianz stopzetten. Het gaat om de eerste grote tegemoetkomingsregeling die door de drie belangenverenigingen met een verzekeraar zijn gesloten. Alleen klanten die al aangesloten waren bij een van de drie organisaties komen in aanmerking voor de schikking.

Een totaalbedrag of aantal betrokken klanten is niet bekendgemaakt. Allianz zegt 'te willen voorkomen dat het bedrag wordt teruggeleid tot een marktgemiddelde'.

Over de schikking is wel bekend dat polishouders minimaal 500 euro ontvangen en dat het om 'substantiële vergoedingen' gaat. De zaak van iedere gedupeerde klant wordt dan ook individueel bekeken. Die 500 euro is volgens voorzitter Pieter Lijesen van Stichting Woekerpolisproces een ondergrens. 'De meeste mensen hebben meer schade. Er zijn er ook bij wie de schade tot wel 10 duizend euro oploopt.'

Bij de claimclubs zijn in totaal zo'n 125 duizend mensen aangesloten. Maar dat aantal heeft betrekking op gedupeerden van woekerpolissen bij meer verzekeraars, niet alleen Allianz. De drie organisaties zijn tevreden met de getroffen regeling, waarover ruim een jaar werd onderhandeld. Pas in de laatste weken ging het ineens rap, aldus Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. Lijesen denkt dat er door deze schikking 'een bres is geslagen' en hoopt dat meer verzekeraars volgen. De organisaties waarschuwen dat de uitvoering wel een half jaar kan duren.

De meeste mensen hebben meer schade. Er zijn er ook bij wie de schade tot wel 10 duizend euro oploopt

De woekerpolisaffaire speelt al sinds 2006, toen aan het licht kwam dat bij veel beleggingsverzekeringen jarenlang veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Afgelopen vrijdag verloor Nationale-Nederlanden een hoger beroep over de compensatie van een klant met een woekerpolis. De verzekeraar kreeg van klachteninstituut Kifid te horen dat niet aan de informatieplicht was voldaan en dat de zogenoemde eerste kosten (die direct van de inleg worden afgetrokken) niet in rekening mochten worden gebracht. De klant was niet goed geïnformeerd over deze kosten, die NN nu moet vergoeden. Daarnaast rekende NN een te hoge overlijdensrisicopremie. Over compensatie daarvan buigt Kifid zich nog.