Elke ‘personal information manager’ geeft je de mogelijkheid om takenlijsten op te stellen en te beheren. Voor veel mensen is zo’n uitgewerkte functie echter overkill. sChecklist is veel eenvoudiger en dat zal sporadische gebruikers zeker weten te charmeren.

Het programmavenster van deze – portable – tool bevat twee panelen. Links het paneel waar je de verschillende (namen van) takenlijsten kunt invullen, rechts een paneel waar je de items van de geselecteerde takenlijst kunt creëren, van een vinkje voorzien of verwijderen.  Via een knopje is het ook mogelijk alle items van een lijst in één keer te (de)selecteren.

[download_file]

Standaard worden de items getoond in de volgorde waarin je ze hebt ingevoerd, maar je kunt ze snel ook in alfanumerieke volgorde sorteren, of zelf de volgorde bepalen door individuele items naar boven of onderen te verplaatsen. Het venster laat zich op elk moment weer oproepen met een sneltoets en kun je op dezelfde manier ook weer in het systeemvak van de Windows-taakbalk laten verdwijnen (tenzij je voor ‘always on top’ hebt geopteerd). Je bepaalt ook zelf het lettertype van de items en als je dat zo instelt, start sChecklist automatisch met Windows op.

Handig is nog dat je lijsten en items naar een txt-bestand kunt exporteren.

External links

Snelle takenlijst