Naakt of niet? Wat we deze zomer willen op het strand

© SS

Zonnekloppen we liever in bikini of badpak? Waar kan topless nog door de beugel? Wat willen we opofferen voor een standvakantie? Gaan we naar het strand om uit te rusten of net om te feesten? Reiswebsite Expedia.com nam onderzoeksinstelling Northstar in de arm voor 'The Flip Flop Report', een onderzoek waarin de strandgewoonten van meer dan 11.000 volwassenen uit 24 landen en 5 continenten onder de loep werden genomen. Enkele opvallende beachweetjes.

rdm

Een kwestie van textiel: wie gaat er naakt? Wie is preuts?Na de Wereldbeker vallen de Duitsers ook hier in de prijzen: al voor het derde jaar op rij tonen ze zich in het Flip Flop Report fan van naakt zonnebaden. 28% van de ondervraagde Duitse strandgangers gaf aan al eens naakt op een strand te hebben gezeten. Duitsland deelt deze eerste plaats trouwens met de Oostenrijkers, die net zo graag hun zwembroek thuis laten. Wereldwijd is nudisme op het strand trouwens populairder bij mannen dan bij vrouwen. De Aziatische toeristen tonen zich dan weer het meest preuts op het strand: van de ondervraagde Japanse, Zuid-Koreaanse en Thaise toeristen gaf respectievelijk 2, 3 en 4 procent toe wel eens naakt te zonnebaden.

Wereldwijd ligt het gemiddelde topless zonneklopsters op 20%, maar monokini zonnen blijkt vooral 'done' in Europa. Op het strand loop je dan ook het meeste kans om Oostenrijkse (49%), Spaanse (42%) en Duitse (39%) dames in volle glorie te spotten.

Een kwestie van voorkeur: wat doen we het liefst op het strand?Dat het bikinitopje in Europa al eens uit mag of dat Duitsers graag in hun Adamskostuum zwemmen, wil niet zeggen dat het één en al Sex on the Beach is. Integendeel: 88% van de strandgangers verkiest een sereen strand om op uit te rusten, tegenover een luttele 12% die liever naar feestbestemmingen reist. Feesten is overigens onze minst favoriete bezigheid op het strand. Populairder is: het achteroverslaan van een cocktail, mensen kijken of dutten. Opvallend: zonnebaden is niet langer prioriteit numero uno op het strand. We willen net zo graag lezen en zelfs nog liever zwemmen en wandelen. O, en als er dan toch aan wat amoureuze actie wordt gedaan in het zand, dan blijken vooral de Brazilianen (56%) en de Italianen (54%) het warmbloedigst.

Een kwestie van opoffering: wat hebben we over voor een strandvakantie?Het strand blijft wereldwijd de populairste vakantiebestemming. Logisch dus dat er aardig wat centen worden neergeteld voor een weekje ontspannen met de ruisende zee op de achtergrond. Wat we willen opofferen voor een extra weekje strandpret? 25 procent zou er gerust een weeksalaris tegenaan gooien, terwijl 29% een maand lang tijdens het weekend zou werken. Iets gekker: 11% wil zelfs 48 uur de griep verdragen, als daar een weekje strand tegenover zou staan.Een kwestie van outfit: Bikini of badpak? Met zo veel leuke modelletjes in de winkel is het geen wonder dat het strand tegenwoordig vooral een badpakkendefilé is. De bikini is wereldwijd dan ook minder populair dan het badpak. Al kan dat ook wel wat met schroom te maken hebben: meer dan de helft van de strandgangers beweerde immers nooit een foto van zichzelf in badkledij te posten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer