1 op 5 trucks en bussen te gevaarlijk voor de weg

© ss

Kapotte lichten, versleten banden en slechte remmen. Dat is wat de inspecteurs te zien krijgen langs de weg bij controles. Vorig jaar zijn 6.614 voertuigen uit het verkeer geplukt en aan de kant gezet. Bij 21 procent waren de gebreken zo groot dat ze onmiddellijk voor herstel binnen moesten of gewoon niet meer mochten verder rijden. “Onaanvaardbaar”, vindt mobiliteits-organisatie Touring.

Wim Brillouet

Liefst één op de vijf gecontroleerde vrachtwagens en bussen op onze wegen valt door de mand bij een keuring. De controles zijn dan ook streng. De inspecteurs pikken chauffeurs uit het verkeer en zetten ze aan de kant. “Het gaat om gerichte controles: ze letten op opvallende of verdachte voertuigen. Maar dit geeft wel een correct beeld van de staat van het wagenpark”, zegt Marie De ­Backer van GOCA, de koepelorganisatie van keuringcentra.

Van de 6.614 voertuigen die naar de kant zijn gehaald, valt 21 procent door de mand. “We spreken over grote en gevaarlijke gebreken. In zo’n geval moet het voertuig meteen voor herstel binnen of mag de bestuurder zelfs niet meer verder rijden”, zegt De Backer.

“De controles zijn een efficiënt instrument om zowel het binnen- als buitenlandse vrachtverkeer, dat over onze wegen rijdt, te inspecteren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De veiligheid van trucks en autobussen gaat er overigens op achteruit. Een jaar eerder had 16 procent ernstige mankementen.

Onaanvaardbaar

Opmerkelijk: net nu staan de Vlaamse en Waalse regering op het punt om een versoepeling goed te keuren voor vracht­wagens zwaarder dan 3,5 ton. Die moeten dan niet meer om het halfjaar maar om het jaar naar de keuring. Een zoenoffer voor de kilometerheffing. Maar volgens minister Weyts krijgen de transportfirma’s geen vrij spel. “We volgen gewoon de Europese regels. Zo is iedereen ­gelijk voor de wet, zeer belangrijk voor de concurrentie in de sector. Want controles kosten tijd en geld”, aldus Weyts.

“Je mag deze resultaten ook niet veralgemenen”, stelt Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “Het gaat om gerichte controles en de testen behoren ook tot de strengste van Europa.”

Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de resultaten onaanvaardbaar. “Deze chauffeurs hypothekeren de verkeers­veiligheid”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “De controles mogen zelfs nog een stap verder gaan. Ook personenauto’s zouden uit het verkeer moeten geplukt worden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen