Oslo verbiedt voor de eerste keer dieselwagens wegens smog

Oslo verbiedt voor de eerste keer dieselwagens wegens smog. Het was een rustige ochtendspits op de wegen rond de Noorse hoofdstad vandaag. Dieselwagens, goed voor ongeveer een derde van de auto’s, mogen vandaag niet op de gemeentelijke wegen rijden. Dat betekent zo goed als alle wegen in de hoofdstad en heel wat invalswegen.

Het stadsbestuur trekt aan de noodrem omdat er vandaag en de komende dagen erg slechte luchtkwaliteit wordt verwacht over de stad. Het is de eerste keer dat het stadsbestuur zo’n extreme maatregel neemt.

“We kunnen niet toelaten dat kinderen, ouderen en mensen met luchtwegproblemen in Oslo binnen moeten blijven omdat het voor hen te gevaarlijk is om te ademen,” zei de verantwoordelijke schepen aan de Noorse krant VG.

Het verbod geldt tussen 6u ’s morgens en 22u ’s avonds, totdat de luchtkwaliteit verbetert. De hevige smog is te wijten aan wat metereologen een inversie noemen: de lagere luchtlagen zijn kouder dan de hogere. Daardoor blijft de vervuiling als een deksel over de laagste delen van de stad hangen. Meteorologen verwachten donderdag verandering in het weer.

De dienst wegen en verkeer en de politie zullen op het dieselverbod toezien. Wie gestopt wordt met een dieselwagen in de stad, moet een boete betalen van omgerekend 165 euro. Er worden echter geen extra controles ingelast; de overheid rekent op de verantwoordelijkheidszin van de dieselrijders.

Eigenaars van dieselwagens hebben kritiek

De maatregel wordt echter niet goed onthaald door de meeste eigenaars van dieselwagens, die het niet rechtvaardig vinden dat zij alleen moeten opdraaien voor het smogprobleem. Vooral de pendelaars uit de rand rond Oslo worden getroffen door de maatregel. Er is geen extra openbaar vervoer ingezet vandaag.

Experts van het Noorse instituut voor luchtvervuilving NILU zeggen dat een dieselverbod de luchtkwaliteit meteen kan verbeten. Ze gaan de komende dagen metingen uitvoeren om het effect van de noodmaatregel in Oslo te evalueren. Maar ze verwachten geen groot effect, omdat er te veel uitzonderingen gelden en het verbod beperkt blijft tot de gemeentelijke wegen.

Heel wat dieselwagens ontsnappen aan het rijverbod: de bussen van het openbaar vervoer, hulpdiensten, gehandicaptenvervoer en vervoer van en naar de luchthaven, de ferryhaven en het centraal station zijn wel toegelaten. Ook wie voor het werk zijn wagen nodig heeft, mag rijden met een attest van de werkgever. Vrachtwagens die voldoen aan de strengste Euro VI-uitstootnormen zijn ook uitgezonderd.

Onderdeel van reeks maatregelen

Het acute dieselverbod maakt deel uit van een hele resem maatregelen die het roodgroene stadsbestuur in Oslo eind vorig jaar heeft ingevoerd om de luchtvervuiling in de stad terug te dringen.

Het stadsbestuur wil onder meer wegentol vervijfvoudigen op dagen met slechte luchtkwaliteit. Dan zouden dieselwagens maar liefst 18 euro moeten betalen om Oslo binnen te rijden; benzinewagens, hybride en elektrische wagens betalen iets minder. Maar de uitvoering van de maatregel heeft vertraging opgelopen. Daardoor zag het stadsbestuur zich genoodzaakt om alsnog een tijdelijk dieselverbod in te voeren.

Verder geldt er ook de hele winter een snelheidsbeperking van 60km/u op de grote ring rond Oslo, voor alle wagens. De komende jaren wil het stadsbestuur ook grote delen van de stad verkeersvrij maken, en indien mogelijk, zelfs het hele centrum binnen de kleine ring.

Terwijl de overheid tien jaar geleden nog alle autobestuurders aanspoorde om over te stappen op diesel omdat dat beter was voor het klimaat, willen Oslo en andere Noorse steden de dieselwagens nu echter zoveel mogelijk in de ban doen. De verkoop van dieselwagens in Noorwegen is op vijf jaar tijd gehalveerd. Vorig jaar waren één op de vijf nieuwe wagens elektrisch.

Meest gelezen