LETTERLIJK. De brief van Jo Cornu aan de vakbonden

© Fred Debrock

Jo Cornu, ceo van de NMBS, licht in een lange brief aan de vakbonden zijn visie op de NMBS toe. Dat had hij beloofd nadat de vakbonden het sociaal overleg opzegden omdat ze hekelden dat ze Cornu's standpunten herhaaldelijk eerst in de pers moesten vernemen. In die brief, gericht aan de vakbondsleiders Michel Abdissi, Jean Pierre Goossens en Luc Piens, neemt hij geen blad voor de mond.

Over de onhoudbare financiële situatie en een mogelijke privatisering:

'Zonder dat iemand zich ernstige zorgen maakte, nam de schuld sinds 2005 ieder jaar met 200 tot 250 miljoen euro toe. Als we nog 5 jaar op dezelfde manier voortdoen, zullen we aankijken tegen een schuld van 4 miljard euro. Een onhoudbare situatie. Bovendien hebben we vandaag nog het geluk dat de intrestvoeten op een historisch laag peil staan. Indien de trend zou omkeren en de intrestvoeten terug beginnen te stijgen, zou de bijkomende interestlast die hierdoor ontstaat nog zwaarder om dragen zijn. Een privatisering/liberalisering zou dan onvermijdelijk worden, niet uit politieke wil, maar uit financiële noodzaak, zoals dat bij Sabena het geval was.'

Over de nakende internationale concurrentie:

'De gemakkelijke concurrentie die cabotage met zich mee kan brengen mag ook niet worden onderschat. Doordat we een klein land zijn dat doorkruist wordt door internationale treinen, zullen deze operatoren niet veel moeilijkheden ondervinden om hun treinen in de grote nationale stations te laten halthouden. Op die manier kunnen ze verbindingen aanbieden die de concurrentie aanbinden met onze eigen lijnen, zonder dat ze hiervoor bijkomende kosten moeten maken.'

Over de besparingen:

'Door de progressieve dotatieverminderinqen in de komende 5 jaar zullen de spoorwegen het in 2019 per jaar met 663 miljoen euro minder moeten doen. De budgettaire beslissingen die onlangs door de regering aangekondigd zijn, zorgen ervoor dat onze onderneming in een geheel andere financiële context terechtkomt. Ze bemoeilijken onze zoektocht naar een financieel evenwicht nog meer. (...) We zijn met de minister van Mobiliteit overeengekomen dat alle elementen waarbij de Staat betrokken is, namelijk het aanbod, de heffingen voor het gebruik van de infrastructuur en de tariferingsregels, besproken zullen worden. (...) Ik wil mij niet beperken tot de interne efficiëntie om deze uitdagingen het hoofd te bieden.'

Over de efficiëntie en het beschermde statuut van het personeel:

'Tegelijkertijd werd ik erdoor getroffen dat de productiviteit van de organisatie beperkt wordt door een bepaald aantal fenomenen en dat de werking gehinderd wordt door vele regels op diverse niveaus. Ten eerste zorgen de regels die het beheerscontract en andere toezichthoudende overheden opleggen, voor meerkosten en beperken ze de flexibiliteit van onze bedrijfsvoering. Ten tweede bemoeilijken de HR-regels, die met het statuut verbonden zijn, een efficiënte organisatie van onze operaties. Wat het personeel betreft, is het dus niet het statuut van het personeel an sich dat vragen oproept, maar eerder de regels die ermee verbonden zijn.'

Over het personeel:

'Ik word daarbij telkens aangenaam verrast door het engagement, de kwaliteit en het professionalisme van de personeelsleden die ik ontmoet. Ik heb dit herhaaldelijk kunnen zeggen, maar moet vaststellen dat dit type boodschap de traditionele communicatiekanalen slechts matig interesseert. Daarom grijp ik deze nieuwe gelegenheid aan om duidelijk te stellen dat ik mij bewust ben van de passie die de spoorwegmannen en -vrouwen koesteren voor hun beroep en hun bedrijf. Ook ik wil dat zij terug trots kunnen zijn om voor NMBS te werken.'

Over de kritiek van de publieke opinie:

'Ik heb het beeld al eerder gebruikt, maar wil in deze brief toch nogmaals herhalen dat ik mij net als Marc Wilmots voel, met 11 miljoen Belgen die denken dat ze het beter kunnen dan ik. NMBS krijgt uitzonderlijk veel publieke belangstelling voor een bedrijf, waardoor het nog moeilijker wordt om de onderneming te leiden.'

Over de pers:

'Ook op vlak van communicatie zijn de uitdagingen groot, aangezien vertrouwelijkheid niet tot de grote troeven van deze onderneming behoort. We krijgen voortdurend af te rekenen mét vragen van de media naar aanleiding van gebeurtenissen op het terrein en door lekken in de onderneming zelf. U weet even goed als ik dat wat in de pers verschijnt niet altijd een getrouwe weergave is van onze verklaringen, en vaak worden drie zinnen herleid tot één, wat de toon van wat gezegd werd, fundamenteel kan wijzigen. U hebt het ongetwijfeld al zelf meegemaakt.'

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen