Direct naar artikelinhoud
Muzieksector

Sabam verhoogt tarieven, festivals naar rechtbank: "Misbruik van monopolie"

Sabam verhoogt tarieven, festivals naar rechtbank: "Misbruik van monopolie"

Concert- en festivalorganisatoren stappen naar de rechtbank uit protest tegen de eenzijdige tariefverhoging van 30 procent die auteursrechtenvereniging Sabam heeft ingevoerd. Volgens de sector maakt Sabam misbruik van zijn monopolie.

De betrokken organisatoren zijn samen verantwoordelijk voor het gros van de concerten en festivals in ons land. Zij pikken het niet dat ze fors meer moeten betalen aan Sabam, terwijl de dienstverlening dezelfde is gebleven. Sabam kondigde vorig jaar aan dat het vanaf 1 januari 2017 zijn tarieven inzake de inning van auteursrechten van concerten en festivals zou optrekken. Dat gebeurde eenzijdig, nadat onderhandelingen met de sector waren mislukt. 

De concert- en festivalorganisatoren hebben inmiddels de eerste concrete afrekeningen in de bus gekregen, en die wijzen op een prijsstijging van ongeveer 30 procent. 

"De sector ziet zich dan ook genoodzaakt om naar de rechtbank van koophandel te stappen, met de vraag om Sabam te dwingen het gebruik van de nieuwe tarieven stop te zetten. Deze blijken immers op velerlei punten onredelijk en in strijd met het wettelijk kader", stelt de sector in een persbericht.

Misbruik

Volgens de sector komen de nieuwe tarieven van Sabam neer op het misbruik van een feitelijk monopolie. "Geen enkel bedrijf in een gezonde concurrentiepositie kan eenzijdig een prijsstijging van 30 procent opleggen, zonder daar een sterk verbeterde dienstverlening tegenover te plaatsen", klinkt het. "Bovendien dwingt Sabam vanuit zijn monopoliepositie het akkoord van de organisatoren over de nieuwe voorwaarden af. Stemmen zij hier niet mee in, dan wordt de organisatoren zonder meer geweigerd om werken uit het Sabam-repertoire te spelen."

'Geen enkel bedrijf in een gezonde concurrentiepositie kan eenzijdig een prijsstijging van 30 procent opleggen, zonder daar een sterk verbeterde dienstverlening tegenover te plaatsen'

In vergelijking met de Verenigde Staten, waar er wel verschillende auteursrechtenorganisaties zijn, kosten exact dezelfde shows in België minstens twaalf keer meer aan auteurskosten. 

Stijgende productiekosten

Volgens de sector zijn de inningen de voorbije jaren aanzienlijk gestegen omdat ze worden bepaald in functie van de ticketontvangsten. Die gaan de hoogte in omdat de productiekosten voor festivals en concerten steeds hoger worden, onder meer door de toenemende vraag naar comfort van het publiek en de strengere veiligheidsregels. De sector hekelt dan ook dat Sabam ook auteursrechten heft op de stijgende productiekosten.

De organisatoren stellen voor dat de huidige tarifering van de auteursrechten berekend wordt per bezoeker, en niet op basis van de ticketontvangsten. Ook willen ze af van de forfaitaire berekeningen van Sabam, aangezien het dankzij de technische evoluties perfect mogelijk is om exact te bepalen hoeveel door Sabam beheerd repertoire er gespeeld is.