© Photo News

NMBS voert nieuwe dienstregeling door in juni en december

Ook dit jaar voert de NMBS midden juni en december een aantal wijzigingen door in haar aanbod. De voornaamste wijziging is dit jaar de ingebruikname van de spoortunnel Schuman-Josaphat en de elektrificatie van het baanvak tussen Herentals en Mol, beide gepland voor december. Na de invoering van het nieuwe vervoersplan, vorig jaar in december, werden al een aantal technische aanpassingen doorgevoerd “om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te verbeteren”, aldus de NMBS maandag in een persbericht. “Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt.”

NMBS-CEO Jo Cornu geeft aan dat de NMBS naar haar klanten blijft luisteren “en ernaar streeft zo goed mogelijk hun verzuchtingen te beantwoorden, maar tegelijkertijd met respect voor de financiële en technische beperkingen.”

De wijzigingen die op 14 juni doorgevoerd worden, blijven beperkt. Het gaat om een extra aanbod naar Leuven voor de studenten die zondagavond vanuit de Kempen of Zuid-Limburg vertrekken. Daarnaast krijgt de IC-trein Antwerpen-Leuven een extra stop in Wezemaal.

Nieuwe tunnel

De wijzigingen voor 13 december zijn nog niet definitief (de rijpaden moet nog goedgekeurd worden), maar geven volgens de NMBS wel al een goed beeld van de plannen. Belangrijkste wijziging is de ingebruikname van de Schuman-Josafattunnel, die een belangrijke stap vormt in de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet rond Brussel. Zo worden de lijnen Dinant - Schaarbeek en Charleroi-Zuid - Brussel-Luxemburg beide doorgetrokken naar Brussels Airport en worden de lijnen Geraardsbergen - Brussel-Luxemburg en Brussel-Luxemburg - Mechelen samengevoegd. De verbinding tussen Halle en Aalst via Brussel wordt dan weer in twee geknipt: de verbinding uit Halle wordt via de tunnel verlengd tot Vilvoorde en Mechelen, de tweede verbinding bedient Aalst - Brussel-Luxemburg. Twee P-treinen vanuit Landen worden via Schuman-Josafat omgeleid en verlengd tot Eigenbrakel. Ze doen daarbij ook de nieuwe halte Mouterij, in Elsene, aan.

Op het baanvak Mol - Herentals kan vanaf december met elektrisch treinmaterieel gereden worden, waardoor op dat traject zowel dieseltreinen als elektrische treinen kunnen rijden. Dat heeft tot gevolg dat twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid verlengd worden tot Mol.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER