De cassette is terug. Zelfs Aldi verkoopt vanaf zaterdag een cassettespeler

© © ZOONAR/RADOMIR REZNY

Dit weekend in promotie bij Aldi: een good old cassettespeler. Dan is het toch duidelijk: hét muziekmedium van de jaren tachtig is helemaal terug.

pom

Wie jong was in de jaren tachtig kent de cassettespeler nog wel. Voor het eerst werd je eigen muziekkeuze draagbaar. Voordien kon je wel al je favoriete liedjes op een bandopnemer opnemen, maar die bandopnemer kon je toch niet overal mee naar toe sleuren om naar je muziek te luisteren.

Met de cassettespeler kon dat wel. Die was veel kleiner. Ook de bandjes. En toch kreeg je er veel muziek op. Tot wel 40 liedjes, als je een bandje kocht van 120 minuten. Dan moest je wel klein schrijven wanneer je alle titels op het kartonnen plooihoesje wilde zetten.

Wie zelf geen cassettes wilde opnemen kon vooropgenomen cassettes in de winkels kopen. Alle nieuwe platen verschenen toen automatisch ook op cassette. En die dan gauw doorgeven aan de vriend die een dubbele cassette-dek had, waarmee je cassettes kon kopiëren.

Lopen en fietsen

Je favoriete muziek werd helemaal draagbaar toen Sony de Walkman uitbracht. Een apparaat dat op batterijen werkte en waarmee je via een hoofdtelefoon naar je muziek kon luisteren tijdens het wandelen of fietsen. Ondertussen hadden ook steeds meer auto’s standaard een cassettespeler.

Met de cassette kon je iets wat je met geen enkele andere muziekspeler kon: snel vooruit- of achterspoelen. Maar dat verhoogde het risico op ‘vernestelen’, het bandje dat in de mechaniek van je cassettespeler verstrikt raakte.

De cassette overleefde niet. De CD werd dé nieuwe geluidsdrager. Geroemd om haar heldere klanken. Je hoorde plots zoveel meer muziek. En die was even draagbaar; Sony ontwierp een Walkman voor CD’s. In de auto’s verdween de cassettespeler en kwam de CD-speler.

Gentenaar trekt revival

Na twintig jaar is de cassette nu toch aan een comeback begonnen. Gentenaar Dimitri Cauveren is een van de mensen die de revival van de cassette mee trekt. Drie jaar geleden stond hij mee aan de wieg van de Cassette Store Day, een dag die de cassette-verkoop promootte. In zijn winkel Wool E-shop organiseerde Dimitri Cauveren activiteiten rond de cassettes.

‘Na het vinyl beleeft de cassette nu haar revival’, zegt Cauveren. ‘De motor hierachter zijn de undergroud-bandjes. Ze hebben nog geen label om hun muziek uit te brengen maar ze willen hun liedjes wel al verspreiden. Dat doen ze op cassettes. Die kan je in kleine oplages produceren. Op mijn cassettelabel maak ik oplages van soms 25 stuks. Whispering Sons, de laatste winnaars van de Rock Rally, hebben hun eerste liedjes op cassette uitgebracht.’

‘Je kan je liedjes ook op een CD-R branden en ze zo verdelen’, zegt Dimitri Cauveren, ‘maar dat is niet zo’n best idee. CD-R’s kunnen niet zo goed tegen de tand des tijds. Ik heb hier op mijn zolder nog een doos vol CD-R’s staan, waar ik niets meer mee ben. Wanneer ik ze in mijn computer laad, krijg ik alleen maar een error-bericht.’

Cassettes zijn beter bestand tegen verouderen. Tenminste wanneer je ze droog en in het duister bewaart. ‘Maar wanneer je er heel veel naar luistert, kan je ze net als elpees grijs draaien.’

Dimitri Cauveren zegt dat de cassette-revival vooral een Amerikaans fenomeen is. Daar is de afzetmarkt zoveel groter. Dat had Metallica al in 2015 begrepen toen ze ‘No Life ‘Til Leather’ op cassette uitbrachten. Nu krijgen ze navolging van Justin Bieber, die zijn laatste CD ook op cassette zette.

Zaterdag start Aldi met de verkoop van en cassettespeler. Elektronica-ketens zoals Mediamarkt en Vandenborre verkopen er ook. Maar wie lege bandjes wil kopen, moet harder zoeken. Je vindt ze onder ander bij de onlineshop Conrad. Die weet wat er fout kan gaan met de bandjes. Daarom: Bij aankoop van 5 Maxell cassettebandjes 90 min. één gratis potlood. Voor wie het vergeten is: met een potlood draai je het vernestelde bandje weer in de cassette.