Direct naar artikelinhoud
Frank Ocean

Dit is echte reden dat de release van Frank Oceans nieuwe album zo aansleepte

Dit is echte reden dat de release van Frank Oceans nieuwe album zo aansleepte

Niemand slaagde er de voorbije weken zo in om zijn fans in de ban te houden als Frank Ocean. Op 19 augustus kwam uiteindelijk zijn visual album Endless uit, een dag later zag ook zijn echte nieuwe album Blonde het levenslicht. Ondertussen wordt duidelijk waarom Ocean op deze opvallende wijze te werk ging. 

Het opvallende aan de situatie is dat de twee releases niet op hetzelfde label verschenen. Endless kwam uit op Def Jam, een hiphoplabel dat onderdeel is van Universal. In de credits van Blonde is dan weer enkel Boys don't cry terug te vinden, de naam van het nieuwe magazine van Ocean. Een welingelichte bron vertelt aan Pitchfork dat Endless er kwam om aan de verplichtingen tegenover Universal tegemoet te komen, zodat Ocean Blonde op eigen houtje kon releasen. Hoewel aan Endless enkele grote namen als Arca en Jonny Greenwood (gitarist van Radiohead) meewerkten, was het visuele album vooral bedoeld als een voorsmaakje voor de échte nieuwe plaat, Blonde.

Een ander verschil tussen de twee platen is de manier waarop ze te beluisteren zijn. Endless is exclusief en gratis te streamen via Apple Music. Blonde streamt twee weken exclusief op Apple Music en zou naar alle verwachtingen daarna op de andere streamers verschijnen en ook fysiek worden uitgebracht. Afgelopen weekend openden in verschillende grote steden pop-upwinkels waar zowel een fysieke versie van Blonde als het magazine Boys don't cry al te verkrijgen waren. Opvallend is dat op de fysieke versie twee tracks staan die niet op de onlineversie van het album terug te vinden zijn. 

Afgelopen weekend openden in verschillende grote steden pop-upwinkels waar zowel een fysieke versie van 'Blonde' als het magazine 'Boys don't cry' al te verkrijgen waren

De pineut van het hele gebeuren is toch wel Universal, dat enkel de teaser voor het nieuwe album mocht uitbrengen. Ondertussen heeft CEO Lucian Grainge gevraagd dat het label ophoudt exclusieve streamingdeals te sluiten met Apple Music of andere services als Spotify en Tidal. In het verleden was onder meer het album van Drake exclusief te beluisteren op Apple Music, terwijl fans van Beyoncé en Rihanna op Tidal moesten zijn om een nieuwe plaat als eerste te horen. Spotify daarentegen zegt niet te willen meewerken aan exclusieve streamingdeals. 

Volgens financieel magazine Forbes is die beslissing van Grainge deels te wijten aan de verwarring rond de deal met Apple Music van Ocean. Er zou echter ook een andere reden zijn: fans willen zich namelijk niet langer inschrijven bij verschillende streamingdiensten enkel en alleen om bepaalde nieuwe platen te kunnen beluisteren.