22 juli 2017 om 03:00
Luister naar

Dominee Van Raalte en de Indianen in Noord-Amerika

In mijn Heimat Ommen is het Van Raaltehuis gered. Vaak fietste ik erlangs, naar kattebak. Hoe anders zag ons land eruit, toen ds. Albertus van Raalte (1811-1876) in 1839 in dat huisje kwam wonen! Een koninkrijk van slijk en sloppen. En de koning wilde de baas zijn in de kerk. Van Raalte ging voorop in de Afscheiding (1834): christenen vertrokken uit de Hervormde Kerk. Gek, dat onze catechisatie nooit verplaatst is naar dat huisje, enkele tientallen meters lopen. Je kunt nog zien waar hij zijn koe molk. En nu is het eindelijk gered van de sloop. Lokale PKN’ers en vrijgemaakten werkten broederlijk samen. Ondernemer Rudi Takman, eigenaar van het pand, vond ook dat er wel genoeg ouds en moois was gesloopt. Er reisde een delegatie uit Ommen naar Michigan. Oud-ND-commissaris Gerrit Jan te Rietstap (1940-2015) was daarbij. Waarom Michigan? Omdat Van Raalte de Mozes was geworden van de gereformeerde emigratie. De mensen waren arm, toen. En koning Willem I dreef die mensen in de hoek. Daarom volgde een stroom gereformeerden ‘dominie’ naar Amerika. Ze maakten de gevaarlijke oversteek onder zeil en bouwden de kolonie Holland op, in Michigan. Nu is Van Raalte in de VS bekender dan in Nederland.

Hij heeft in Salland de Vecht en de Regge nog in wilde bochten zien liggen. En de korhoenders vlogen je toen nog om de oren, je moest ze bijna van je afslaan. Krijg ik heimwee van. Maar de Nieuwe Wereld was nog veel ruiger, grootser. Een totaal ander landschap. Er woonden indianen! De gereformeerden hadden veel met hen te maken, vooral met de Ottawa-stam. Ze kochten grond van hen en ‘dominie’ stond erop dat zij een eerlijke prijs kregen en met respect behandeld werden. Soms ging het toch mis. Een jong kerklid van Van Raalte, James Veneklasen, kon in 1854 de verleiding niet weerstaan een otter te stelen uit een wildval van de indianen. De kerkenraad oordeelde dat hij in het openbaar schuld moest belijden. Want de Natives, de indianen, verdienden respect. Anno 2017 liggen Van Raaltes nazaten vaak met elkaar en zichzelf overhoop. Respect voor de Natives schiet er wat bij in, heb ik de indruk. Jammer, want de 21e eeuw is nu juist de eeuw van de inheemse volken. Ze kloppen op de deur van het Westen. En op de deur van de kerk! Daar lees je te weinig over. En veel gereformeerde kerken zwijgen er te onprofetisch over. Echt zonde. Maar wie weet ... De Vecht en de Regge zijn onlangs ook weer in de oude bochten gaan liggen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen heb zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'