Overtuigende zege op Songfestival, maar geen succes in de hitlijsten

Salvador Sobral won met zijn "Amar pelos dois" heel overtuigend het Eurovisiesongfestival in Kiev. Maar dat vertaalt zich niet in succes in de hitlijsten, zo kunnen we concluderen twee weken na het liedjesfestival. "Soms kan je de sfeer van een act op het Songfestivalpodium gewoon niet vertalen in de radioversie van het lied", zegt Songfestivalkenner Gianni Paelinck.
Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

In de Vlaamse Ultratop -de best verkochte, meest gedownloade, meest gestreamde en meest gespeelde nummers van het moment- zakt Sobral deze week van 30 naar 35. De resultaten in de andere Europese landen zijn vergelijkbaar, behalve in thuisland Portugal, waar Sobral de lijst aanvoert met zijn breekbare luisterliedje.

Ondanks zijn overtuigende zege kan de Portugese zanger dus niet in de voetsporen treden van voorbije winnaars als Mans Zelmerlöw (2015), Loreen (2012), Alexander Rybak (2009) en Ruslana (2004). Hun winnende nummer werd ook een grote internationale hit.

"Doet geen afbreuk aan de overwinning"

"Dit is geen verrassing, het is geen dansbaar of toegankelijk Songfestivallied. Sobral laakte overigens zelf in zijn overwinningsspeech het vaak al te commerciële gehalte van de hedendaagse muziek", reageert Songfestivalkenner Gianni Paelinck.

"Soms kan je de sfeer van een act op het Songfestivalpodium gewoon niet vertalen in de radioversie van het lied. Bij Blanche, die moeite had om de sfeer van de videoclip op het podium te vertalen, heb je juist een omgekeerd effect." Blanche staat bij ons op nummer 1 in de Ultratop met haar "City lights" en en ze scoort ook uitstekend in onder meer Litouwen en Zweden.

"Dit doet het ook geen afbreuk aan de zege van Portugal op zich: Sobral haalde zowel bij jury als bij publiek de meeste punten. Dat het publiek nu niet volgt in de hitlijsten, heeft volgens mij te maken met de eigenheid van het Eurovisiesongfestival."

Meest gelezen